Information till dig som är fastighetsägare

Från och med 2027 måste alla flerbostadshus och bostadsrättsföreningar ha dedikerade insamlingskärl för förpackningar och avfall, inklusive plast, papper, glas (färgat och ofärgat), metall, samt rest- och matavfall. Det kallas hemsorterat.

Eftersom hemsorterat blir obligatorisk senast 1 januari 2027 måste fastighetsägare vara förberedda på att hantera denna förändring.

För de föreningar som ännu inte erbjuder hemsorterat kan det vara läge att påbörja planeringen redan nu. Säters kommun kommer att ha ansvar för själva hämtningen, men det  fastighetsägaren som måste organisera och bekosta omställningen på plats i fastigheten. Det gäller framför allt att skapa utrymme för de nya insamlingskärlen.

Vad gör Säters kommun och vad gör fastighetsägaren?

  • Kommunen ställer ut kärl, dimensionerar kärlvolym utifrån nationella riktlinjer, tillhandahåller skyltar och information till fastighetsägaren.
  • Fastighetsägaren är skyldig att utse plats för kärlen enligt lag (till exempel i nära anslutning till där mat och restavfall hämtas idag) och i samråd med Säters kommun.

Var ska kärlen stå?

Säters kommun kan inte ställa krav på fastighetsägaren att inrätta ett utrymme för förpackningsinsamling i befintlig byggnad. Däremot kan vi ställa krav om avfallsutrymmets utformning och anordningar i samband med ombyggnation eller nybyggnation.

I ett befintligt bestånd kan utrymme ställas i ordning i byggnaden eller på gården eller genom att ta en parkeringsplats i anspråk. Om det inte kan ordnas en plats och Säters kommun inte kan hämta avfallet från fastigheten kan vi anvisa en hämtningsplats med stöd av avfallsföreskrifterna.

Beroende på fastighetens förutsättningar behöver fastighetsägaren även ta ställning till om det behöver byggas ett miljörum, separat miljöhus, sopskåp utomhus eller markbehåhållare utomhus.

Detta behöver du som fastighetsägare göra:

  • Se till att det finns utrymme för att samla in förpackningar i nära anslutning till fastigheten.
  • Om det finns svårigheter att ordna fastighetsnära insamling för alla avfallsslag, kontakta Säters kommun för att diskutera hur insamlingen kan lösas.
  • Informera de boende om de förändringar som sker.

Hämtningsintervaller för kärl till förpackningar

Standardabonnemang. Kärlvolym dimensioneras utifrån nationella riktlinjer.

Kontakta oss

När du kontaktar oss är det Säters kommuns kundtjänst som tar hand om dina frågor. Om du vill prata med en särskild person eller avdelning kan vi koppla dig vidare.

Öppettider

Måndag–fredag (lunchstängt 12.00 - 13.00): 08.00 - 16.15

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Mejla oss

Skicka ditt mejl till kommun@sater.se.

Ring oss

Prata med oss på tfn 0225-55 000.

Besök oss

Besök oss på Rådhuset, Åsgränd 2, Säter.