Auktorisationssystem för insamling av textil

Från 1 januari 2025 ska textilavfall från hushåll och verksamheter sorteras ut och samlas in. Det är kommunerna som ansvarar för att samla in textilavfallet. Säters kommun har valt att införa ett auktorisationssystem för insamlingen av textil. Det betyder att entreprenörer som uppfyller ställda krav i auktorisationen kan ansöka om auktorisation för att erbjuda insamling av textilier. Om du tecknar avtal med Säters kommun om att ingå i auktorisationssystemet har du rätt att samla in och materialåtervinna textil i kommunen.

Nedan hittar du föreskrifter för auktorisation av textilavfall samt ansökningsformulär. Vill du även ta del av hur auktorisationsavtalet ser ut, kontakta Säters kommun via telefon 0225-55 000 eller e-post sbn@sater.se så skickar vi avtalet via mejl eller post.

Kontakta oss

När du kontaktar oss är det Säters kommuns kundtjänst som tar hand om dina frågor. Om du vill prata med en särskild person eller avdelning kan vi koppla dig vidare.

Öppettider

Måndag–fredag (lunchstängt 12.00 - 13.00): 08.00 - 16.15

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Mejla oss

Skicka ditt mejl till kommun@sater.se.

Ring oss

Prata med oss på tfn 0225-55 000.

Besök oss

Besök oss på Rådhuset, Åsgränd 2, Säter.