Fettavskiljare

Fett som släpps ut i avloppet orsakar stora problem i kommunens avloppsledningar på grund av stelnat fett och vegetabilisk olja som fastnar i avloppsledningarna. Detta minskar kapaciteten och kan orsaka stopp med översvämningar till följd. En fettavskiljare samlar upp fettet i en särskild behållare. Kostnader för att hantera avloppsstopp på grund av fett i avloppsledningsnätet drabbar i slutänden VA-kollektivet då dessa kostnader i sin tur räknas in i kommunens VA-taxa.

Andra kostnader som kan uppstå är akut joursanering på grund av stopp i avlopp och översvämning, denna kostnad faller på fastighetsägaren. Skadekostnader kan uppstå vid en översvämning som är orsakad av fettstopp i ledningen. Det är inte alltid översvämning sker i den fastighet som orsakat problemet utan det kan också ske längre nedströms i systemet.

Ansvarsfördelning

En fettavskiljare tillhör en fastighets VA-installation. Om det saknas fettavskiljare i anslutning till en verksamhet kan VA-huvudmannen ställa krav på fastighetsägaren att installera en fettavskiljare inom en viss tid.

Kommunen ansvarar för

  • att vatten distribueras till anslutna abonnenter och tar hand om abonnenternas spillvatten
  • insamling av fettavskiljarslam
  • ställa krav på fastighetsägaren att installera en fettavskiljare där behov finns

Fastighetsägare ansvar för att

  • inte släppa ut för mycket fett i avloppet
  • det finns en fettavskiljare installerad om det finns en livsmedelsverksamhet i fastigheten
  • den fettavskiljare som är installerad har korrekt dimensionering och är typgodkänd utifrån den verksamhet som bedrivs i fastigheten
  • se till att fettavskiljaren fungerar korrekt, kontrolleras, underhålls och töms
  • tillhandahålla instruktioner som behövs i samband med tömning ska
  • tillhandahållas av fastighetsinnehavaren
  • skydda sin anordning från skador vid tömning
  • fettavskiljaren är återfylld med vatten efter tömning (annars kommer fett inte att stanna i avskiljaren och därmed följa med ut i avloppet)
  • anläggningens funktion blir kontrollerad minst en gång per år
  • besiktning sker

Besiktningen ska utföras av fackmannamässig entreprenör. Skriftligt protokoll ska sparas och innehålla uppgifter om fettavskiljarens kondition, skiljeväggarna, in- och utloppet och eventuell larmgivare och larmdisplay

Livsmedelsverksamheten ansvarar för att (om annan aktör är fastighetsägare)

  • abonnemang för tömning av fettavskiljaren
  • anmäla och meddela alla förändringar som kan påverka verksamhetens omfattning, som i sin tur påverkar hur hanteringen fett och andra produkter ändras
  • ha dialog med fastighetsägaren för att säkerställa att det finns en fettavskiljare
  • hantera fett som uppkommer i verksamheten korrekt
  • tillsyn på fettavskiljaren att underhåll genomförs
  • anmäla om fettavskiljaren är full
  • beställa entreprenör som återvinner fettavfall (om det gäller rent fett i större mängder, som samlas upp i behållare)

Anläggningar som ska ha fettavskiljare

I det vatten som spolas ut i avloppssystemet får halten avskiljbart fett inte överstiga 50 mg/liter. Högre halter innebär risk för igensättning av ledningar. Det innebär i praktiken att alla lokaler där livsmedel hanteras behöver ha en fettavskiljare.

Exempel på verksamheter som släpper ut mycket fett:

·         Bageri/Konditori

·         Butik

·         Café

·         Cateringverksamheter

·         Daglig verksamhet

·         Fritidsgård

·         Förskolor

·         Gatukök

·         Hotell

·         Livsmedelsindustri

·         Mobil livsmedelsverksamhet

·         Restaurang/pizzeria

·         Slakt- och styckanläggningar

·         Storkök

·         Sushirestauranger

·         Äldreboende

Anmälan om fettavskiljare

Fastighetsägare som ska installera en ny fettavskiljare måste göra en anmälan enligt plan- och bygglagen. Anmälan för installation görs till Säters kommun, Vatten och återvinning. Kontakta sbn@sater.se för anmälningsblankett.

Installation av fettavskiljare

En fettavskiljare behöver vara dimensionerad efter mängden fett som uppkommer i livsmedelverksamheten. Den ska vara placerad så att den är lätt att komma åt vid tömning och ska inte vara placerad i utrymmen där livsmedelshantering förekommer med hänvisning till förordning (EG) nr 852/2004 om livsmedelshygien. Se mera i Säters kommuns föreskrifter om avfallshantering under Avfall från små avloppsanordningar och fettavskiljare 22 § – 24 §.

Ta kontakt med en VVS-firma eller konsult för rådgivning gällande val av storlek och typ samt lämplig placering och installation av fettavskiljaren. Inga krav ställs på på installation av larm.

Tömning av fettavskiljare

Fettavskiljare måste tömmas och rengöras regelbundet för att den ska fungera korrekt.

För att veta att avskiljaren töms tillräckligt ofta kontrolleras hur mycket fett och sediment som finns i avskiljaren Om tömningen missköts kan det leda till avloppsstopp.

Spillfettsinsamling

Om verksamheten hanterar stora mängder spillfett, till exempel frityrolja, ska detta samlas in separat. Det finns entreprenörer som samlar in kärl med spillfett.

Om fettavskiljare saknas eller funktionen inte uppfyller utsläppskrav

Om fettavskiljare saknas eller att funktionen inte uppfyller utsläppskraven kan rättsliga åtgärder behöva vidtas. Dessa kan omfatta sanktionsavgifter till fastighetsägaren eller i förlängningen att vattnet behöver stängas av. Brister i att hantera livsmedelsverksamhet kan medföra sanktioner.

Inventering och behov för återkoppling under 2024

Säters kommun genom Vatten och återvinning utreder just nu problemet med för mycket fett i avloppsledningarna och inventerar vilka som har, respektive inte har en installerad fettavskiljare.

Kommunen har påbörjat utskick till fastighetsägare i vars fastigheter det bedrivs verksamhet som genererar fetthaltigt spillvatten. Även verksamheterna har fått motsvarande brev. I utskicket uppmanas fastighetsägaren meddela om det finns en fettavskiljare eller inte, vilken aktör som tömmer den och med vilken frekvens den töms.

Kontroll och tillsyn

Säters kommun kan göra ett tillsynsärende om fettavskiljaren inte töms. Hantering av avfall regleras framför allt i Miljöbalken, men även i avfallsförordningen.

Information

Säters kommuns föreskrifter om avfallshantering

Allmänna bestämmelser för användande av Säters kommuns allmänna vatten- och avloppsanläggning samt information till fastighetsägarna

Råd och rekommendationer – Avfall från enskilda avloppsanläggningar och fettavskiljare

Avgifter för slamtjänster 

Verksamhetsavfall 

Återvinningscentralen 

Kontakta oss

När du kontaktar oss är det Säters kommuns kundtjänst som tar hand om dina frågor. Om du vill prata med en särskild person eller avdelning kan vi koppla dig vidare.

Öppettider

Måndag–fredag (lunchstängt 12.00 - 13.00): 08.00 - 16.15

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Mejla oss

Skicka ditt mejl till kommun@sater.se.

Ring oss

Prata med oss på tfn 0225-55 000.

Besök oss

Besök oss på Rådhuset, Åsgränd 2, Säter.