Livsmedel

Alla företag och organisation som till exempel producerar, transporterar eller säljer mat ansvarar för att reglerna i livsmedelslagstiftningen följs. Det är alltid livsmedelsföretagarens ansvar att ta reda på om anläggningen ska registreras eller godkännas och se till att det blir gjort. Vid frågor om gränsdragning kontakta miljo@sater.se eller genomför en anmälan om registrering av livsmedelsanläggning för bedömning av Miljö- och byggenheten. Om anläggningen inte ska registreras sker ingen debitering.

Det är livsmedelsföretagarens ansvarar att uppfylla att den mat som produceras, serveras eller saluförs är säker. Varje företagare behöver ta reda på vilka regelverk som behöver följas för just den aktuella verksamheten.

Miljö- och byggenheten kontrollerar regelbundet att livsmedelsföretagen uppfyller kraven i livsmedelslagstiftningen. Miljö- och byggenheten kontrollerar även på hur verksamheten märker och presenterar sina varor. Resultatet ska ge en allmän bild av hur verksamheten följer lagstiftningen. Hur ofta kontrollerna görs beror på verksamhetens storlek och vilka typer av livsmedel som hanteras samt anläggningens aktuella beslut om riskklassningsfrekvens.

Avgifter utgörs av registreringsavgift, kontrollavgift för planerad kontroll och debitering för uppföljande kontroll som ursprungligen inte var planerad.

Registrering av livsmedelsanläggning

Syftet med att livsmedelsanläggningar ska registreras är att kontrollmyndigheten ska få kännedom om vilken typ av verksamhet en livsmedelsföretagare bedriver i en viss anläggning och var anläggningen är belägen, så att myndigheten kan utföra offentlig kontroll.

De flesta livsmedelsanläggningar ska registreras, andra ska godkännas. Butiker, restauranger och andra detaljhandelsanläggningar som i huvudsak har direktförsäljning eller levererar livsmedel till konsumenter omfattas av krav på registrering av livsmedelsanläggning. Kravet på registrering gäller även dricksvattenanläggningar som omfattas av LIVSFS 2022:12 och anläggningar som tillverkar snus och tuggtobak.

Tillagning eller försäljning till allmänheten av livsmedel får endast ske i en registrerad anläggning. Anmälan ska göras till miljö- och byggenheten om anläggningen är placerad i Säters kommun.

Anläggningar med mobil verksamhet ska anmälas till kontrollmyndigheten i den kommun eller i det län där verksamheten huvudsakligen ska bedrivas, eller till Livsmedelsverket.

Anmälan om registrering av livsmedelsanläggning ska göras senast två veckor innan verksamheten startar. Innan verksamhet tas i drift måste ett beslut om registrering ha upprättats av från miljö- och byggenheten.

Handläggningsavgiften för en anmälan är 1449 kronor. För 2025 är timtaxan 1449 kronor. Timtaxan räknas upp med prisindex för kommunal verksamhet. Taxa för offentlig kontroll av livsmedel och foder är fastställd av kommunfullmäktige. Verksamheten kommer att kontrolleras och få en riskklassningsfrekvens efter att den startat. Efterhandsdebitering tillämpas för genomförd kontroll. Företaget debiteras för livsmedelskontrollens nedlagda tid.

Om en verksamhet som borde vara registrerad har startat utan att först ha gjort en anmälan om registrering till miljö- och byggenheten ska myndigheten fatta beslut om sanktionsavgift och/eller annan sanktion.

Livsmedelsföretagare, inklusive dricksvattenanläggningar eller anläggningar för snus eller tuggtobak, är också skyldiga att informera myndigheten om betydande ändringar i verksamheten och om nedläggning av befintliga anläggningar. Uppgifter kan skickas till miljo@sater.se. Efter anmälan om avveckling av verksamhet kommer beslut att delges.

En verksamhet som inte bedrivs av ett livsmedelsföretag och inte ska registreras omfattas endast av kravet att de livsmedel som verksamheten släpper ut på marknaden ska vara säkra vilket anges i artikel 14 i förordning (EG) nr 178/2002. Kontakta miljö- och byggenheten vid frågor om gränsdragning.

Ekologisk märkning

Livsmedelsföretagare som märker sina produkter som ekologiska eller anger att livsmedlet innehåller ekologiska ingredienser och vill släppa ut dem på marknaden, ska utöver en anmälan om registrering eller godkännande, certifiera sig hos ett kontrollorgan för att kunna erhålla ett certifikat enligt förordning (EU) 2018/848. Det innebär att dessa företag ska kontrolleras både av ett kontrollorgan och av den aktuella kontrollmyndigheten.

Företag som säljer färdigförpackade ekologiska livsmedel, som producerats av annan certifierad tillverkare, direkt till slutkonsumenter utan att producera, bereda, lagra, importera, legotillverka eller ha distansförsäljning av färdigförpackade ekologiska livsmedel behöver inte certifiera sig.

Offentlig kontroll

Alla livsmedelsföretag kontrolleras regelbundet utifrån myndighetens kontrollplan.  Kontrollfrekvensen varierar baserat på det aktuella företagets risk och på aktuell kontrollfrekvens som fastställts.

Vid kontroll ska det kunna påvisas att företaget är medvetet om eventuella risker i verksamhet och att det finns rutiner för att minimera farorna. Verksamheten ska också uppfylla lagkraven på det eller de områden som kontrolleras. Det kan exempelvis handla om rengöring och hantering, att livsmedlen förvaras på lämpligt sätt och vid lämplig temperatur, att informationen som ges om livsmedlen inklusive märkningen är korrekt och spårbarhet.

Efter utförd kontroll får företaget en kontrollrapport med resultatet av kontrollen. I den anges vad som har kontrollerats och om företaget har fått någon avvikelse eller inte. En avvikelse innebär att lagstiftningen för aktuellt område inte följs, företaget ansvarar då för att den ska åtgärdas och förhindra att den upprepas. Kontrollrapporten är inte ett beslut utan en summering av kontrollen. Vid avvikelse kan det komma att fattas beslut om föreläggande eller förbud. Ett beslut som innebär krav på att genomföra en åtgärd eller förbud mot att fortsätta med någon verksamhet kan överklagas. Kontrollrapporter och beslut är offentliga handlingar och kan begäras ut.

Om den ordinarie kontrollen visar på brister i livsmedelsföretagets verksamhet, kan det krävas ytterligare kontrolltillfällen för att se att bristerna har åtgärdats. Även efter denna kontroll får företaget en kontrollrapport med resultatet av kontrollen. Denna uppföljande kontroll som ursprungligen inte var planerad och som ligger utöver den normala kontrollen betalas efter beslut av miljö- och byggnämnden, av det ansvariga företaget. Debitering sker enligt timtaxan. Timdebitering används även vid befogade klagomål samt vid konstaterade matförgiftningar.

Risklassningsmodell

Miljö- och byggenheten fastställer livsmedelsverksamhetens kontrollfrekvensen. . Uppgifterna som ligger till grund för beslut om riskklassningsfrekvens kommer att inhämtas vid första kontrollen. Den kontrollen kommer sedan räknas in i den kommande kontrollfrekvensen. För befintliga verksamheter följs befintligt beslut om kontrollfrekvens upp i den planerade kontrollen.

Beslutet om fastställande av kontrollfrekvens och riskklassning gäller i 5 år fr.o.m. det datum som besluten fastställts. Därefter fattas ett nytt beslut om kontrollfrekvens. Vid förändringar i verksamheten eller om ny beräkning begärs kan nytt beslut ske tidigare.

Riskklassningsmodellen, som används sedan 1 januari 2024, är anpassad efter EU-rapporteringen finns flera andra fördelar med modellen. Den utgår från samtliga aktiviteter som bedrivs på en verksamhet och tar hänsyn till kända risker kopplade till varor och verksamheter samt syftar till att ge tydligare information och undvika att vilseleda konsumenter. Den ger helt enkelt en bättre helhetsbild av verksamheten och behovet av kontroll. De olika aktiviteterna som sker på verksamheten samt aktuella produktgrupper utgör underlag för vad som ska kontrolleras. Det gör att kontrollen kan riktas till områden där den har mest effekt.

Riskklassningsmodellen genererar en kontrollfrekvens för respektive verksamhet, det vill säga hur många kontroller som en verksamhet ska få under en 5-årsperiod. Varje kontrollbesök tar en viss tid att planera, genomföra och rapportera. Följande riktvärde tillämpas för kontrolltid för de olika inriktningarna i riskklassningsmodellen (genomsnittliga kontrollbesöket):

Huvudsaklig inriktning Riktvärde för kontrolltid
Livsmedelsanläggning i sista led 3 h
Livsmedelsanläggning i tidigare led 3, 5 eller 8 h
Huvudkontor livsmedelsverksamhet 5 h
Dricksvattenanläggningar 4 h
Kontaktmaterialverksamheter 3 h

Säters kommun tillämpar efterhandsdebitering, dvs. företaget betalar timtaxa för nedlagd kontrolltid efter genomförd kontroll. Avgiften grundar sig på den tid som kontrollen tar samt för- och efterarbete, som exempelvis förberedelse inför kontrollen, kontroll på plats/distans/kontoret, granskning av inkomna uppgifter och handlingar, administrativ tid provtagning och bedömning av analysresultat, bedömning av kontrollresultat kontrollrapport och beslut. Händelsestyrda kontroller, till exempelvis befogade klagomål och matförgiftningar och dess nedlagd tid, debiteras separat enligt taxa. Miljö- och byggenheten utgår från Livsmedelsverkets schablontid för respektive anläggningstyp.

För 2025 är handläggningskostnad per timme 1449 kronor för kontrolltid och 1376 kronor för händelsestyrd kontroll.

Föreskrifter om kontrollfrekvens

Krav på återanvändbara matlådor och muggar från 1 januari 2024

Företag som erbjuder mat eller dryck i engångsmatlåda eller mugg måste även erbjuda återanvändbara alternativ. Syftet med det nya kravet är att minska miljöpåverkan från engångsprodukter.

https://www.livsmedelsverket.se/foretagande-regler-kontroll/regler-for-livsmedelsforetag/krav-pa-ateranvandbara-matlador-och-muggar

Mer information för livsmedelsföretag

I kontrollmyndigheternas uppdrag ingår att ge råd, information och på annat sätt underlätta för företaget. Information för livsmedelsföretag finns även hos Livsmedelsverket.

Fakta om företagande i livsmedelsbranschen och om kontroll av livsmedel https://www.livsmedelsverket.se/foretagande-regler-kontroll

Ta del av branschriktlinjer för olika ämnesområden så som till exempel butik, honung, fast food, restaurang och bageri, ekologisk produktion och så vidare.

Prenumerera på Säters kommuns nyhetsbrev för regelbunden uppdatering om nyheter och lagändringar https://www.sater.se/naringsliv/driva-foretag/nyhetsbrev/

Kontakta oss

När du kontaktar oss är det Säters kommuns kundtjänst som tar hand om dina frågor. Om du vill prata med en särskild person eller avdelning kan vi koppla dig vidare.

Öppettider

Måndag–fredag (lunchstängt 12.00 - 13.00): 08.00 - 16.15

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Mejla oss

Skicka ditt mejl till kommun@sater.se.

Ring oss

Prata med oss på tfn 0225-55 000.

Besök oss

Besök oss på Rådhuset, Åsgränd 2, Säter.