Grusupptagning och sopning

När vintern är över och snön börjar förvinna påbörjar kommunen arbetet med grusupptagningen. Det innebär att vi tar upp det grus som använts för halk­bekämpning på kommunens gator, vägar, gång- och cykelvägar under vintern.

När sopar kommunen?

Vanligtvis börjar vi sopa gatorna i början av slutet av mars eller början april beroende på vädret. Upptagningen av gruset pågår ända fram till maj. Vi sopar oftast två gånger, en grovsopning för att få bort det värsta gruset och en finsopning lite senare.

Vad händer med allt grus och sand som sopas upp?

Kommunen samlar in all sand och grus som använts under vintern till ett mellanlagringsupplag. Där sorteras gruset och kan därmed återanvändas. En del av sanden används på nytt kommande vinter vid halkbekämpning på gatorna och en del används även för fyllnadsmaterial och för att förbättra elljusspår och vandringsleder.

Bra att tänka på:

  • Du som är fastighetsägare, sopa ut sand från gångbaneutrymmen för att sopmaskinen ska kunna omhänderta sanden.
  • Parkera inte bilen på gatan, så underlättar det mycket för soparbetet.
  • Kvistar, grenar och annat grovt trägårdsmaterial får inte sopas ut på gatan. Löv eller kvistar kan skada maskinen och sandupptagning kan därmed ej slutföras som önskas på dessa sträckor.

Kontakta oss

När du kontaktar oss är det Säters kommuns kundtjänst som tar hand om dina frågor. Om du vill prata med en särskild person eller avdelning kan vi koppla dig vidare.

Öppettider

Måndag–fredag (lunchstängt 12.00 - 13.00): 08.00 - 16.15

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Mejla oss

Skicka ditt mejl till kommun@sater.se.

Ring oss

Prata med oss på tfn 0225-55 000.

Besök oss

Besök oss på Rådhuset, Åsgränd 2, Säter.