Vuxenutbildning
Vuxenutbildningen i Säter finns på Dahlander kunskapscentrum i Skönviksområdet. Vi har ett brett utbud av olika utbildningar på plats eller på distans via Arena utbildning.
Vuxenutbildningen i Säter finns på Dahlander kunskapscentrum i Skönviksområdet. Vi har ett brett utbud av olika utbildningar på plats eller på distans via Arena utbildning.
Har du några kurser kvar för att nå ett slutbetyg ta kontakt med studie- och yrkesvägledare för att göra en planering.
Studie- och yrkesvägledare
Dahlander kunskapscentrum
Jönshyttevägen 4, Säter
Arbetet för likabehandling på Dahlander kunskapscentrum utgår ifrån diskrimineringsgrunderna i svensk lagstiftning och de definitioner som Diskrimineringsombudsmannen, DO, sammanställt, se vidare www.do.se.
Kön, könsidentitet eller könsuttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder kan vara grund för trakasserier, diskriminering och kränkande behandling.
Verksamhetsformer som omfattas av planen är: Kommunal vuxenutbildning, Särskild utbildning för vuxna (Lärvux) samt Utbildning i svenska för invandrare.
Planen gäller från och med 2024-09-01.
Ansvarig för planen: Lena Karlsson, rektor.
Planen ska finnas tillgänglig för personal och elever på skolplattform, kommunikationskanalen Teams och på hemsidan.
Vi utgår från den goda viljan hos alla i skolan att få verksamheten att fungera på ett bra sätt. Det kan ändå hända sådant som inte är acceptabelt. Det är viktigt för dig att veta vem du tar kontakt med sådana gånger. Det råder nolltolerans mot diskriminering, trakasserier och kränkande behandling på Dahlander kunskapscentrum.
Alla elever vid Dahlander kunskapscentrum har lika värde och rättigheter och ska känna sig trygga på skolan.
All verksamhet vid Dahlander kunskapscentrum ska vara fri från förekomst av diskriminering, trakasserier och kränkande behandling. Arbetet mot diskriminering, trakasserier och kränkande behandling omfattar all verksamhet vid Dahlander kunskapscentrum.
Vuxen på skolan som märker att en annan vuxen på skolan kränker eller diskriminerar en elev ingriper direkt för att stoppa kränkningen eller diskrimineringen. Rektor informeras alltid om det inträffade.
Rektor informeras också vid misstanke om att personal kränker elev. Rektor inleder därefter en utredning kring händelsen.
Om vårdnadshavare upplever att personal kränker en elev uppmanas vårdnadshavaren att kontakta rektor. Rektor inleder då en utredning av det inträffade.
Vid grova fall av kränkning eller diskriminering kan anmälan till socialtjänsten eller polisen bli aktuell.
Eleverna ska vara delaktiga i upprättandet och uppföljningen av planen mot diskriminering, trakasserier och kränkande behandling. Elever ska ges möjlighet att framföra sina upplevelser av trygghet och kränkande behandling i skolan. Elevinflytandet sker främst genom klassråd och delges ledning på facklig samverkan.
Personalen ska ges möjlighet att komma med synpunkter och förslag gällande skolans arbete för att främja likabehandling och förebygga samt åtgärda diskriminering, trakasserier och kränkande behandling. Detta sker på APT, arbetslagsmöten utifrån uppdrag från skolledning och trygghetsteamet.
Undervisande lärare ska vid varje terminsstart/kursstart informera eleverna om skolans plan mot diskriminering, trakasserier och kränkande behandling. Eleverna ska vara väl förtrogna med hur de kan få stöd och hjälp om de själva blivit utsatta eller har misstankar om att någon annan elev blir utsatt för kränkning. Vuxna elever får även information på följande sätt:
Trygghetsteamet arbetar tillsammans med arbetslagen med att planera och genomföra aktiviteter för att främja likabehandling och förebygga samt åtgärda diskriminering, trakasserier och kränkande behandling Trygghetsteamet kallar representanter för personal och elever inför årlig revidering av planen.
I varje elevgrupp förs en pågående diskussion om dessa frågor under året. Detta ligger sedan till grund för fortsatt arbete på skolan för att förbättra det förebyggande arbetet mot diskriminering, trakasserier och kränkande behandling. Åtgärderna följs upp av trygghetsteamet.
Förebyggande åtgärder ses i första hand som information om, och elevdelaktighet kring, trivselreglerna, likabehandlingsplanen samt diskrimineringsgrunderna. Därtill vet vi att aktiviteter som syftar till att eleverna lär känna varandra över kurs- och skolformsgränserna främjar trygghet och trivsel.
Kommunen har idag ett självinstruerande system Draftit, för att hantera kränkningsärenden. Oavsett vem som kränks eller trakasseras, grad av kränkning eller trakasseri eller om incidenten är utredd på plats eller inte skall händelsen anmälas direkt i Draftit. Därefter startar en process i Draftit som gör att ärendet har en given gång och att Barn- och Utbildningsnämnden hålls löpande informerad, allt enligt 6 kap Skollagen.
Senast ca två veckor efter samtalen med den utsatte och den utpekade genomförs ett uppföljningsmöte med den utsatt i syfte att kartlägga om problemen kvarstår och om vidtagna åtgärder har fyllt sitt syfte. Om åtgärderna har uppfyllt sitt syfte, avslutas utredningen.
Överväg vid alla samtal om annan stödperson ska delta i samtalet t.ex. personal från Elevhälsan. Gäller anmälan en personal ska personen erbjudas att ta med fackligt ombud vid samtalet.
Alla samtal ska dokumenteras. Dokumentationen sker i en framtagen mall som sedan laddas upp idet digitala systemet Draft It. När dokumentation lämnas i Drafit blir det även anmält till huvudman som har ansvar för att säkerställa att skolan lever upp till aktuella lagkrav.
När du kontaktar oss är det Säters kommuns kundtjänst som tar hand om dina frågor. Om du vill prata med en särskild person eller avdelning kan vi koppla dig vidare.
Måndag–fredag (lunchstängt 12.00 - 13.00): 08.00 - 16.15
Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.
Prata med oss på tfn 0225-55 000.
Besök oss på Rådhuset, Åsgränd 2, Säter.