Yrkeshögskoleutbildning av specialistundersköterskor inom psykiatrisk verksamhet
Är du utbildad undersköterska och vill ta ett karriärsteg? Då är specialistundersköterska ett alternativ för dig! Vår utbildning riktar sig till dig som redan jobbar inom psykiatrin eller som är nyfiken på att söka dig dit.
Utbildningen är på 41 veckor, 205 yrkeshögskolepoäng, med start 19 augusti 2024 och slut 30 maj 2025.
Om utbildningen
Utbildningen ger dig specialiserade kunskaper om psykiatriska diagnoser och deras bakomliggande neurobiologiska och fysiologiska mekanismer samt specifik kunskap om lagstiftning, dokumentation och handledning. Unikt för just denna utbildning är specifik kunskap inom neurobiologi och traumateori samt kompetens att jobba med kroppsbaserade metoder som komplement till annan behandling vid traumatisk stress.
Som specialistundersköterska inom psykiatri jobbar du med att stödja vård- och omsorgstagaren i vardagen och utbildningen ger dig en bred verktygslåda för den dagliga omvårdnaden utifrån ett holistiskt och personcentrerat perspektiv. Du tränar på färdigheter att motivera, genomföra och dokumentera omvårdnadsinsatser, utveckla förhållningssätt och förståelse utifrån bland annat lågaffektivt bemötande, transkulturell psykiatri och traumamedveten omsorg.
Kunskaper om traumatisk stress samt kroppsbaserade metoders effekt och potential kan medverka till att skapa en trygg vårdmiljö och ge redskap för ett förebyggande och främjande arbete i omsorgsvardagen. Kroppsbaserade metoder med relevans och evidens vid traumatisk stress används som stöd till annan behandling. De metoder som ingår i utbildningen är: gynnsamma andningsövningar, avslappningstekniker, medveten rörelse, traumaanpassad mindfulness, NADA öronakupunktur/-akupressur och traumaanpassad yoga.
Efter examen
Efter examen kan du bland annat jobba inom
- psykiatrisk öppen- eller slutenvård
- boendestöd och socialpsykiatri
- regional, kommunal eller statlig verksamhet
Upplägg
Heltidsstudier, huvudsakligen på distans. God datorvana är nödvändigt. Varje vecka innehåller digitala föreläsningar, diskussioner eller gruppuppgifter. Under utbildningen har vi sex närträffar, totalt 14 dagar, då vi framför allt tränar praktiska färdigheter kopplade till kroppsbaserade metoder.
Närträffarna är heldagar om inget annat anges men vi beslutar gemensamt om de exakta
tiderna då pendlingsavstånd kan påverka.
- 26–28 augusti 2024
- 21–23 oktober 2024
- 9–10 december 2024
- 27–28 januari 2025
- 24–25 mars 2025
- 26–27 maj 2025
LIA, Lärande i arbete, innebär praktik. Observera att första LIA 1 ligger över jul och LIA 2 ligger över påsk. Du följer din handledares tider.
Utbildningen är på 100 procent studietakt, fem yrkeshögskolepoäng per vecka, vilket innebär att du förväntas studera 40 timmar per vecka. Detta kan självklart variera beroende på studievana samt tidigare studier och arbetslivserfarenhet. Huvuddelen av dina studier sker alltså på eget ansvar eftersom det är en distansutbildning. Du har möjlighet att få hjälp med dina studier från vårt elevhälsoteam.
Utöver närträffarna har ni under de flesta kurserna fyra timmar digitalt per vecka:
- måndagar kl. 10.00–12.00
- torsdagar kl. 13.00–15.00
Dessa tillfällen kommer bestå av till exempel föreläsningar, gruppuppgifter, handledningstid samt yoga. Föreläsningar och yoga kommer att spelas in om man har förhinder eller om man vill repetera. Vissa föreläsningar kan vara helt och hållet inspelade, framför allt i kursen Neurobiologi och traumateori.
Det kommer finnas obligatoriska, examinerande digitala träffar, mer info om dessa kommer vid respektive kursstart.
Utbildningen är på 41 veckor, 100 procent studietakt, totalt 205 yrkeshögskolepoäng. Start 19 augusti 2024 och slut 30 maj 2025.
Det finns möjlighet till stöd från elevhälsa för att du ska lyckas i dina studier.
Kurser
Fem yrkeshögskolepoäng motsvarar en veckas studier.
- Dokumentation och lagstiftning, 25p
- Neurobiologi och traumateori, 35p
- Metoder i omsorgsvardagen, 25p
- Psykiatrisk omvårdnad – LIA1, 15p
- Specifik psykiatrisk omvårdnad, 35p
- Kommunikation och samtalsmetodik, 25p
- Psykiatrisk omvårdnad – LIA2, 20p
Behörighet
Grundläggande behörighet: Gymnasie- eller komvuxexamen.
Särskild behörighet, minst ett av nedanstående alternativ krävs:
- Undersköterskeutbildning genom gymnasie- eller komvuxexamen.
- Fullständig yrkesutbildning till undersköterska från komvux.
- Bevis för skyddad titel från Socialstyrelsen.
Yrkeserfarenhet: Minst två år, heltid eller deltid, krävs.
Kostnader
Utbildningen är avgiftsfri. Du står för kostnader för resor och logi i samband med utbildningens närträffar samt litteraturkostnader.
Boende, för de som inte kan pendla, finns i Säter i form av enklare hotell, vandrarhem samt Airb&b. Deltagarna själva står för boendekostnad och mat under närträffarna. På Visit Dalarnas webbplats finns några förslag på boende.
Utbildningen är berättigad till studiestöd från CSN, Centrala studiestödsnämnden.
Litteraturlista
Detta är alla böcker som kommer användas genom hela utbildningen. Kursmaterial kopplat till de kroppsbaserade momenten tillkommer till självkostnadspris. Digital litteratur eller artiklar tillkommer. Flera böcker är återkommande i kurserna.
- American Psychiatric Association. (2013). Mini-D 5 DSM-5. Pilgrim press AB. Stockholm. ISBN: 978-9198007916
- Bäärnhielm, S. (2014) Transkulturell psykiatri. Natur & kultur. Stockholm ISBN: 978-91-27-82848
- Carlsson, T. Nilsson, A. (2022). Socialdokumentation i praktiken. Gothia kompetens. Stockholm. ISBN: 978-91-7741-341-7
- Ehnfors, M. Ehrenberg, A. Thorell-Ekstrand, I. (2021). VIPS-boken. Studentlitteratur. Lund. ISBN: 978-91-44-13745-2
- Eide, T. Eide, H. (2006). Kommunikation i praktiken. Liber. Malmö ISBN: 91-47-07730-1.
- Hejlskov Elvén, B. (2020). Etik i omsorgen. Lågaffektiva förlaget ISBN: 978-91-519-4141-7
- Klang Söderkvist, B. Kneck Å. (red). (2019). Patientundervisning – Ett samspel för lärande. Studentlitteratur. Lund ISBN: 978-91-44-12051-5
- Kolk van der, B. (2021). Kroppen håller räkningen – Hjärna, sinne och kropp vid läkning efter psykiskt trauma. Akademius förlag. ISBN: 978-91-986-2461-8
- Landgren, Kajsa. (2022). NADA Öronakupunktur vid beroende och psykisk ohälsa. Akupunkturkliniken. ISBN: 978-91-52-74370-6
- Linderot, S. (2024). Lag &Rätt – Handbok med fokus på psykisk funktionsnedsättning. Studentlitteratur. Lund. ISBN: 978-91-44-18062-5
- Miller, W.R. Rollnick, S. (2024). Motiverande samtal – Att hjälpa människor till förändring och utveckling. Natur & kultur. Stockholm ISBN: 978-91-27-46574-9
- Nortvedt, P. Pedersen, R (2020). Etik i psykiatrisk vård. Studentlitteratur. Lund ISBN: 978-91-44-12670-8
- Rahm, C. (2023). Neurovetenskaplig psykiatri. Natur & kultur. Stockholm. ISBN: 978-91-27-14310-4
- Skärsäter, I. Wiklund-Gustin, L. (2019). Omvårdnad vid psykisk ohälsa – på grundnivå. Studentlitteratur. Lund. ISBN: 978-91-44-12369-1
Kontaktuppgifter
Anne-Marie Ställ
Biträdande rektor
Utbildningsplan
Specialistundersköterska inom psykiatrisk verksamhet
keyboard_arrow_downAnsvarig utbildningsanordnare: Säters kommun
Omfattning, poäng: 205
Diarienummer: MYH 2023/4284
Ansökningsnummer: 202314020
Utbildningen
Examensbeteckning
Utbildningen ger yrkeshögskoleexamen.
Efter avslutad utbildning ska den studerande ha kunskaper om/ i:
- Specialiserade kunskaper om metoder och praktiskt psykiatriskt omsorgs- och omvårdnadsarbete i vardagen utifrån ett holistiskt, personcentrerat perspektiv.
- Specialiserade kunskaper om vanligt förekommande psykiatriska diagnoser såsom depression, ångest, posttraumatiskt stressyndrom (PTSD), självskadabeteende, ätstörning, substansbrukssyndrom kopplat till traumatisk stress.
- Kunskaper om nervsystemets och hjärnans grundläggande struktur och funktion.
- Specialiserade kunskaper om hur kroppsbaserade metoder relaterade till traumatisk stress kan användas i vardagen och som stöd till annan behandling.
- Specialiserade kunskaper om psykiatriska verksamheter och deras specifika arbetssätt,
yrkeskategorier, dokumentationsrutiner samt lagstiftning. - Specialiserade kunskaper om omsorgs- och omvårdnadsdokumentation i det dagliga
omvårdnadsarbetet ur etiska, språkliga och lagstadgade perspektiv. - Kunskap om psykoedukation för återhämtning, delaktighet och ökad livskvalitet för både vård- och omsorgstagare och närstående.
- Fördjupade kunskaper om kommunikation utifrån socialpsykologiska teorier och om det sociala samspelets betydelse i vården och om hur kommunikation påverkas av till exempel kulturella skillnader, HBTQi-, barn- samt minoritetsperspektiv.
- Specialiserade kunskaper i att hålla motiverande samtal (MI) samt kunskap i att föra svåra samtal, med utgångspunkt i ett lösningsfokuserat förhållningssätt.
- Kunskaper om kontaktpersonsfunktionens innehåll och ansvar.
Efter avslutad utbildning ska den studerande ha färdigheter i att:
- Färdigheter i att med ett professionellt förhållningssätt genomföra omvårdnadsarbete och
rehabilitering för att stödja vårdtagares hälsa och återhämtning. - Färdigheter i att med vårdtagare, anhöriga/närstående, vårdgrannar/samarbetspartners planera och genomföra insatser utifrån ett personcentrerat helhetsperspektiv.
- Färdigheter i att identifiera tecken och symtom vid olika psykiatriska och somatiska diagnoser samt vid missbruks- och beroendeproblematik
- Färdigheter i att patientsäkert och med relevant språkbruk självständigt dokumentera omsorgs- och omvårdnadsinsatser.
- Färdigheter i att förstå hur kroppsbaserade metoder kan fungera som stöd vid psykiatriska sjukdomstillstånd.
- Färdigheter i att utföra kroppsbaserade metoder som gynnsamma andningsövningar,
avslappningstekniker, medveten rörelse, traumaanpassad mindfulness, NADA öronakupunktur/- akupressur och traumaanpassad yoga anpassat till vård- och omsorgstagarens psykiatriska behov, som stöd till annan behandling och som en del av den dagliga omvårdnaden. - Färdigheter i att guida korta, kroppsbaserade övningar i mötet med vård- och omsorgstagaren samt att kunna anpassa övningarna för olika åldersgrupper och behov.
- Färdigheter i att använda olika samtalsmetoder i vardagen, till exempel Motivational Interviewing och svåra samtal, med vårdtagare, anhöriga, närstående och andra aktörer samt att reflektera över den egna yrkesrollen i samtalet.
- Färdigheter att i omsorgsvardagen använda andra språk än svenska, till exempel engelska eller annat andra språk, alternativt annat modersmål.
Efter avslutad utbildning ska den studerande ha kompetenser att:
- Kompetenser att planera, genomföra, utvärdera och dokumentera omsorgs- och
omvårdnadsinsatser vid specifika psykiatriska sjukdomstillstånd utifrån ett personcentrerat helhetsperspektiv som främjar rehabilitering, hälsa och återhämtning i vårdtagarens vardag. - Kompetensen att reflektera över sitt professionella förhållningssätt och den egna yrkesrollen i mötet med vård- och omsorgstagare och eventuella närstående.
- Kompetens att ur ett omsorgs- och omvårdnadsperspektiv tillämpa gällande lagstiftning.
- Kompetenser att identifiera differentialdiagnostiska tecken och symptom.
- Kompetenser att i omsorgsvardagen tillämpa kroppsbaserade metoder relaterade till traumatisk stress, tillsammans med vårdtagare som ett hjälpmedel i vardagen och som stöd till annan behandling.
- Kompetenser att genom psykoedukation och kroppsbaserade övningar främja återhämtning, delaktighet och ge strategier för att handskas med vardagen.
- Kompetenser att handleda inom dokumentation och lagstiftning.
- Kompetens att värdera kommunikationens och det sociala samspelets betydelse i möten med vårdtagare.
- Kompetenser att använda olika samtalsmetoder i vård- och omsorgsvardagen.
- Kompetens att jobba professionsutvecklande genom att på ett systematiskt och evidensbaserat sätt kunna genomföra fördjupande utvecklingsarbete utifrån ett valt kunskapsområde eller utifrån behov i verksamheten.
Yrkesroller
- 3411
- 5341
- 5342
- Specialistundersköterska
Undervisning på engelska
Delvis
Kursöversikt
Obligatoriska kurser
Kursnamn
- Dokumentation och lagstiftning
- Examensarbete
- Kommunikation och samtalsmetodik
- Metoder i omsorgsvardagen
- Neurobiologi och traumateori
- Psykiatrisk omvårdnad 15 p LIA
- Psykiatrisk omvårdnad 25 p LIA
- Specifik psykiatrisk omvårdnad LIA
Tillträde
Behörighet
Särskilda förkunskaper krävs i följande kurser
Lägst betyget E/3/G i följande kurser eller motsvarande kunskaper
- Anatomi och fysiologi 1
- Anatomi och fysiologi 2
- Engelska 5
- Funktionsförmåga och funktionsnedsättning 1
- Funktionsförmåga och funktionsnedsättning 2
- Gerontologi och geriatrik
- Hälso- och sjukvård 1
- Hälso- och sjukvård 2
- Omvårdnad 1
- Omvårdnad 2
- Psykiatri 1
- Psykiatri 2
- Psykologi 1
- Samhällskunskap 1a1
- Social omsorg 1
- Social omsorg 2
- Svenska 1 eller Svenska som andraspråk 1
- Svenska 2 alt Svenska som andraspråk 2
Yrkeserfarenhet i omfattning och tid
Två år halvtid
Typ av yrkeserfarenhet
Yrkeserfarenhet inom vård- och omsorg.
Urvalsgrunder
- Betyg
- Tidigare utbildning
- Särskilt prov
- Yrkeserfarenhet
Övriga utbildningsanordnare
Nej
Utbildningens upplägg
Utbildningens huvudlärare Kristina Ekenstein är utbildad pedagog i grunden, utbildad
utbildningsledare av Yrkeshögskoleförbundet och har jobbat 15 år inom psykiatrisk verksamhet, främst inom rättspsykiatrin. Gästlärare inom neurobiologi och traumateori, Nora Kerekes fil.dr. yrkesverksam inom både akademin, forskning och i klinisk verksamhet. Ansvarig för utbildningens kroppsbaserade delar, Josefin Wikström, ansvarig för personalutbildning och programutveckling av traumaanpassad yoga (TAY) för Rättspsykiatrin samt BUP, tidigare delaktig i utvecklingen av Kriminalvårdens Krimyoga samt programansvarig och huvudutbildare inom TAY för Prison Yoga Project Europa samt undervisar regelbundet på anstalterna Kumla och Hinseberg. Dr. Kerekes är projektledare för och Josefin Wikström är skapare av program för flertal nationella och internationella
studier där traumaanpassad yoga, som komplementär insats inom psykiatrisk vård, utvärderas, till exempel inom kriminalvård, BUP och Rättspsykiatrin. Alla tre är delaktiga i framtagandet av utbildningen.
Utbildningens teoretiska delar är en förutsättning för att få den förståelse som krävs för att kunskap och färdighet ska smälta samman till kompetens. Här följer en kort översikt över forskning som stödjer de metoder och förhållningssätt som används i utbildningen. Under övrigt finns även exempel på kurslitteratur i de teoretiska avsnitten.
- GYNNSAMMA ANDNINGSÖVNINGAR: Stress Management Intervention: A Pilot Evaluation in an Urban Adolescent Medicine Clinic – Kimberly Burkhart, Elizabeth Mason, Rina Lazebnik 2018
- AVSLAPPNINGSTEKNIKER: Effectiveness of Progressive Muscle Relaxation, Deep Breathing, and Guided Imagery in Promoting Psychological and Physiological States of Relaxation 2021
- MEDVETEN RÖRELSE: Physical Exercise as Treatment for PTSD: A Systematic Review and MetaAnalysis 2022 TRAUMAANPASSAD MINDFULNESS: The effect of mindfulness training on extinction retention 2019
- NADA ÖRONAKUPUNKTUR/-AKUPRESSUR: Resources – NADA (acudetox.com)
NADA Protocol for Behavioral Health. Putting Tools in the Hands of Behavioral Health Providers: The Case for Auricular Detoxification Specialists 2018 - TRAUMAANPASSAD YOGA: https://www.yogatocare.com/publications/
- MOTIVATIONAL INTERVIEWING https://motivationalinterviewing.org/motivational-interviewingresources Estimating the Effect of Motivational Interventions in Patients with Eating Disorders 2022
- TRANSKULTURELL PSYKIATRI: Psychiatric care use among migrants to Sweden compared with Swedish-born residents: a longitudinal cohort study 2020
- PERSONCENTRERAD VÅRD: Centrum för personcentrerad vård – GPCC, Göteborgs universitet (gu.se)
- Constrained nursing: Nurses’ and assistant nurses’ experiences working in a child and adolescent psychiatric ward 2021
- Återhämtning från psykisk ohälsa i en professionell psykiatrisk omvårdnadskontext 2020
- LÅGAFFEKTIVT BEMÖTANDE: Att uppleva, motverka och hantera konflikter inom tvångsvård och arbetet med Trygghetsplaner 2021
Innehåller utbildningen LIA
Ja
Antal lärar- eller handledarledda timmar
230
Kvalitetsarbete
PLANERING
En kvalitetshandbok kommer att upprättas av ledningsgruppen som också är ytterst ansvarig för kvalitetsutvecklingsarbetet. Handboken kommer att finnas tillgänglig på utbildningens digitala kommunikationsplattform, Team, där berörda studerande, lärare och gästföreläsare samt självklart ledningsgruppen, kan ta del av innehållet. Transparens är en viktig faktor för ett gott systematiskt kvalitetsutvecklingsarbete.
På Teams upprättas en informationskanal där allt från utbildningsplaner, formaliakrav vid
inlämningsuppgifter, kvalitetshandbok, närvarorutiner, betygskriterier, kursutvärderingar et c finns tillgängligt för berörda. Varje enskild kurs har därefter sin egen kanal med specifik information om kursen, till exempel kursplan och studiehandledning, litteraturlista, examinerande uppgifter och specifika kunskapsmål och betygskriterier.
Kvalitetssäkring av utbildningen
Utbildningen har som mål att 100 procent av de studerande klarar utbildningen. Förutsättningar för det är dels att deras kunskapsutveckling kontinuerligt följs upp utifrån ett formativt förhållningssätt, dels möjlighet till stöd i form av till exempel studiehandledning och speciallärare.
Ett annat mål är att de studerande när de är klara med utbildningen upplever att den har förberett dem inför specialistundersköterskeyrket och att de har relevanta kunskaper, färdigheter och kompetenser.
Utbildningens fokusområde kroppsbaserade metoder kommer att följas upp specifikt.
Ytterligare ett mål är att mottagande arbetsliv upplever sig få den kompetensförstärkning som de behöver.
GENOMFÖRANDE
Varje utbildningsomgång inleds med att de studerande får information om ovan nämnda
kvalitetshandbok och även möjlighet att få uttrycka sina förväntningar på utbildningen. Därefter kommer varje kurs att genomföras, utvärderas, analyseras av utbildningsledare och ledningsgrupp samt återkopplas till de studerande och undervisande lärare.
Förbättringsåtgärder kommer att implementeras och följas upp.
UTVÄRDERING
Utvärderingsformulär skickas ut digitalt efter varje avslutad kurs. Utvärderingen sammanställs av administrativ personal och delges därefter ledningsgruppen, undervisande lärare samt de studerande.
Ledningsgruppen och utbildningsledaren ansvarar för att identifiera eventuella förbättringsområden samt upprätta en plan för implementering av dessa. Planen kommuniceras via Teams till berörda.
Utöver den resultatuppföljning som myndigheten genomför, kommer även utbildningsanordnaren, ett år efter avslutad utbildning, att kontakta de studerande. Detta för att få återkoppling om var de jobbar, deras upplevelse av utbildningen men även hur de får användning av de specifika kunskaperna om kroppsbaserade metoder. Även de arbetsgivare som har anställt studerande från utbildningen kommer att kontaktas för att ges möjligheten att återkoppla att de studerande har en relevant utbildning för sitt uppdrag.
FÖRBÄTTRING
De förbättringsåtgärder som beslutas av ledningsgruppen utifrån kursutvärderingarna implementeras under utbildningsledarens ansvar. Ledningsgruppen beslutar även hur resultatet av åtgärderna följs upp eftersom det kan variera beroende på åtgärdernas natur. Till exempel måste bristande kommunikation åtgärdas direkt och därmed följas upp efter en kortare tid medan en föreläsare eller kurslitteratur som inte håller måttet följs upp under nästföljande utbildningsomgång.
All dokumentation av kvalitetsutvecklingsarbetet finns tillgängligt för berörda via Teams.
LEDNINGSGRUPPEN
Ledningsgruppen består av personer med lång yrkeserfarenhet inom psykiatriska verksamheter och är därmed en viktig del i utbildningens utveckling. Ledningsgruppen ska arbeta aktivt med att uppdatera utbildningen och vara pålästa kring aktuell forskning. Det systematiska kvalitetssäkringsarbetet kommer att ytterst vara ledningsgruppens ansvar.
Ledningsgruppen kommer att ha minst sex träffar per utbildningsomgång och fyra av träffarna kommer vara samtidigt som de studerande har fysiska träffar. På det viset ges möjlighet till direkt insyn och delaktighet i utbildningen samt kontakt med både undervisande lärare och de studerande.
För att möjliggöra en snabbfotad och kontinuerlig hantering av kursutvärderingar kommer de att kommuniceras och analyseras via Teams. Ledningsgruppens samtliga möten protokollförs och läggs upp på Teams så att alla berörda kan ta del av dokumenten.
LIA
För att säkerställa att LIA-platserna håller en hög standard och ger de studerande nödvändig koppling mellan teori och praktik, kommer kvalitetssäkringsarbetet även omfatta dessa. LIA-platserna ska vara informerade om de kunskapsmål som LIA:n förväntas uppfylla och att de ges en möjlighet att beskriva hur det kan ske. Handledarna är av avgörande betydelse för kvaliteten på LIA:n och utbildningen kommer därför att erbjuda en handledarutbildning samt årliga handledarträffar för erfarenhetsutbyte.
Varje vecka förväntas den studerande och handledaren systematiskt diskutera den studerandes utveckling i förhållande till LIA-målen. Undervisande lärare kommer att följa upp den studerandes utveckling i flera steg: genom ett inledande samtal under första praktikveckan, därefter träffa den studerande och handledaren en gång per LIA-period där samtalet har en gemensam del och en del då endast undervisande lärare och handledaren träffas. Efter avslutad LIA kommer såväl den studerande som handledaren att göra en utvärdering, där handledarens utvärdering kommer fokusera på huruvida utbildningen tillgodoser arbetslivets behov.
VÄRDEGRUND
Det svenska skolväsendet präglas av tanken om att skolan ska ge alla elever förutsättningar att klara studierna och verka kompensatoriskt. Den tanken kommer även genomsyra denna
specialistundersköterskeutbildning. Möjliggörandet att muntliga examinerande uppgifter kan
genomföras på andra språk än svenska och engelska öppnar för en större mångfald av sökande.
Tillgång till elevhälsa och studiehandledning att alla når målen.
Referenser och litteratur
Specialistundersköterska inom psykiatrisk verksamhet
keyboard_arrow_downExempel på kurslitteratur i utbildningens teoretiska delar
- Angelöw, Bosse, Introduktion till socialpsykologi, 2015, Studentlitteratur
- Bäärnhielm, Sofie Transkulturell psykiatri, 2020, Natur och Kultur
- Carlsson, Arvid, Hjärnans budbärare, 2001, Studentlitteratur
- Eide, Hilde, Eide, Tom, Omvårdnadsorienterad kommunikation, 2019, Studentlitteratur
- Hejlskov Elvén, Bo, Sjölund, Anna, Hantera, utvärdera och förändra, 2018, Natur och
Kultur - Herlofson et al. Psykiatri, 2016, Studentlitteratur
- Ortiz, Liria, MI Motiverande samtal i socialt arbete, 2016, Gothia Fortbildning AB
van der Kolk, Bessel, Kroppen håller räkningen, 2021, Akademius förlag
Exempel på forskning inom utbildningens praktiska metoddelar
Gynnsamma andningsövningar:
- Stress Management Intervention: A Pilot Evaluation in an Urban Adolescent
Medicine Clinic – Kimberly Burkhart, Elizabeth Mason, Rina Lazebnik, 2018 (sagepub.com) 2018
Avslappningstekniker:
- Effectiveness of Progressive Muscle Relaxation, Deep Breathing, and Guided Imagery
in Promoting Psychological and Physiological States of Relaxation (hindawi.com) 2021
Medveten rörelse:
- Physical Exercise as Treatment for PTSD: A Systematic Review and Meta-Analysis
FULLTEXT01.pdf (diva-portal.org) 2022
Traumaanpassad mindfulness:
Nada öronakupunktur/-akupressur:
- Complementary and alternative medicine (CAM) in Danish residential homes for people with severe mental illness: Use and perceived benefits of CAM in relation to
recovery – PubMed (nih.gov) 2020 - Use of complementary and alternative medicine at Norwegian and Danish hospitals –
PubMed (nih.gov) 2011 - NADA Protocol for Behavioral Health. Putting Tools in the Hands of Behavioral
Health Providers: The Case for Auricular Detoxification Specialists – PubMed
(nih.gov) 2018 - NADA Ear Acupuncture: An Adjunctive Therapy to Improve and Maintain Positive
Outcomes in Substance Abuse Treatment – PubMed (nih.gov) 2017 - Resources – NADA (acudetox.com)
Traumaanpassad yoga:
Motivational interviewing:
- https://motivationalinterviewing.org/motivational-interviewing-resources
- Estimating the Effect of Motivational Interventions in Patients with Eating Disorders
: A Systematic Review and Meta-Analysis (diva-portal.org) 2022
Transkulturell psykiatri:
Personcentrerad vård:
- Om vår forskning | Centrum för personcentrerad vård – GPCC, Göteborgs
universitet (gu.se) - Constrained nursing: Nurses’ and assistant nurses’ experiences working in a child and
adolescent psychiatric ward (diva-portal.org) 2021 - Återhämtning från psykisk ohälsa i en professionell psykiatrisk omvårdnadskontext :
en fenomenologisk studie, 2020 FULLTEXT01.pdf (diva-portal.org) - Personcentrerad vård – Vårdhandboken (vardhandboken.se)
- Personcentrerat förhållningssätt | SKR