Hemtjänst

Hemtjänst innebär olika former av omsorg, omvårdnad, stöd och service i ditt hem. Här beskriver vi de vanligaste insatser:

Personlig omvårdnad

Beroende på dina behov kan du exempelvis få hjälp med personlig hygien, dusch, toalettbesök och på- och avklädning.

Förflyttning

Om du har svårt att förflytta dig på egen hand går det att få stöd med förflyttning både inom- och utomhus.

Måltider

Du kan till exempel få hjälp med lättare matlagning samt värma mat, duka fram och lägga upp maten på tallrik.

Inköp

Vid inköp kan du till exempel få hjälp med att skriva lista, handla och plocka in varor. Vi hanterar inte kontanter vid inköp utan du behöver se till att ha ett kort som personalen kan använda.

Digitala inköp

Om du vill har personalen möjlighet att hjälpa dig att handla digitalt på Coop i Säter. Personalen kommer då hem till dig med en surfplatta och ni beställer tillsammans. Varorna hämtas sedan och levereras till dig av personalen. Räkningen skickas hem till dig från Coop.

Apoteksärenden

Apoteksärenden innebär att du kan få hjälp att hämta ut läkemedel från apoteket alternativt leverans av Apodos.

Städ

Du kan få hjälp med enklare städ i ditt hem upp till två rum och kök åt gången. Städningen sker då var tredje vecka. Du behöver själv ha en fungerande dammsugare som personalen använder vid städningen.

Tvätt

Du har möjlighet att få hjälp med tvätt. Säters kommun anlitar extern aktör som hämtar, tvättar och lämnar tillbaka din tvätt. Hemtjänstpersonalen kan hjälpa dig att göra iordning din tvättsäck.

Trygghetslarm

Trygghetslarm kan användas för att påkalla hjälp när något akut har hänt. Här kan du läsa mer om trygghetslarm och hur det fungerar. 

Digital tillsyn med trygghetskamera

Digital tillsyn innebär att en trygghetskamera sätts upp i ditt hem. Kameran används för att göra tillsynen via dator istället för en fysisk tillsyn av personalen. Kameran är endast påslagen vid den tidpunkt tillsynen görs. I övrigt är den alltid avstängd.

Läs mer om digital tillsyn med kamera

Läkemedelsautomat

En läkemedelsautomat påminner dig om att ta dina läkemedel, så att du får rätt dos läkemedel vid rätt tidpunkt. Tjänsten vänder sig till dig som har dosförpackade läkemedel och som själv kan ta dina läkemedel, men behöver bli påmind om ta dina läkemedel vid rätt tidpunkt.

Läs mer om hur en läkemedelsautomat fungerar

Annat stöd

Det finns även annat stöd beroende på dina behov, exempelvis tillsyn, social kontakt eller stöd och hjälp nattetid.

Kontakta oss

När du kontaktar oss är det Säters kommuns kundtjänst som tar hand om dina frågor. Om du vill prata med en särskild person eller avdelning kan vi koppla dig vidare.

Öppettider

Måndag–fredag (lunchstängt 12.00 - 13.00): 08.00 - 16.15

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Mejla oss

Skicka ditt mejl till kommun@sater.se.

Ring oss

Prata med oss på tfn 0225-55 000.

Besök oss

Besök oss på Rådhuset, Åsgränd 2, Säter.