Hur fungerar hemtjänst?

Beskrivning av verksamheten

Inom hemtjänsten arbetar ca 70 persona som är vårdbiträden och utbildade undersköterskor.

Personalkontinuiteten inom hemtjänsten är ca 17.
Personalkontinuitet innebär att en person får vård och omsorg av samma personal så ofta som möjligt. Detta är särskilt viktigt inom hemtjänsten, där kontinuitet kan bidra till ökad trygghet och bättre kvalitet på omsorgen.

Säters kommun anlitar inga externa utförare av hemtjänst.

Dagtid

Under dagtid är hemtjänsten organiserad i fyra olika områden plus städenheten som arbetar över hela kommunen.

De fyra områdena är:

  • Säter norr
  • Säter söder
  • Stora Skedvi
  • Gustafs

Städ i ditt hem utförs av städenheten inom hemtjänsten.

Nattetid

Nattetid arbetar personalen över alla områden.

Fast omsorgskontakt

När du får hemtjänst erbjuds du en fast omsorgskontakt. Det är en person i personalgruppen som har ett särskilt ansvar för dig och som fungerar som en länk mellan dig och personalgruppen men också till dina närstående om du vill.

Genomförandeplan

Du och din fasta omsorgskontakt hjälps åt att planera hur och när din hjälp ska utföras. Det ni kommer överens om skrivs ned i en så kallad genomförandeplan. Om du önskar kan även dina närstående eller god man medverka. Genomförandeplanen ska följas av all personal. Får du inte de insatser som planerats eller om du någon gång tackar nej är personalen skyldiga att dokumentera. Genomförandeplanen ska skrivas om när den inte längre är aktuell.

Digitala lås

I samband med att du får beviljad hemtjänst kommer låset på din dörr att ersättas av ett digitalt lås. Genom digitala lås kan vi erbjuda en tryggare och effektivare hantering av nycklar till dig som har trygghetslarm eller hemtjänst i kommunen. Här kan du läsa mer om digitala lås.

Ditt hem – vår arbetsmiljö

Ditt hem är personalens arbetsplats. Det är viktigt att personalen arbetar under trygga och säkra förhållande. Vi kan därför behöva ställa krav på ditt boende så att du eller personalen inte ska skada er.

Det kan finnas behov av att anpassa ditt hem för att personalen ska kunna utföra sitt arbete på ett säkert sätt. Ommöblering eller annan anpassning kan också bli aktuell. Har du önskemål om hjälpmedel hjälper vi dig med vart du ska vända dig.

Om du har pälsdjur är det viktig att de finns i ett annat stängt rum under personalens besök.

Om du röker är det viktigt att tänka på att inte utsätta personalen för tobaksrök.

Det är viktigt att utebelysningen är tänd och att gång fram till bostaden är skottad och sandad under vinterhalvåret.

Kontakta oss

När du kontaktar oss är det Säters kommuns kundtjänst som tar hand om dina frågor. Om du vill prata med en särskild person eller avdelning kan vi koppla dig vidare.

Öppettider

Måndag–fredag (lunchstängt 12.00 - 13.00): 08.00 - 16.15

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Mejla oss

Skicka ditt mejl till kommun@sater.se.

Ring oss

Prata med oss på tfn 0225-55 000.

Besök oss

Besök oss på Rådhuset, Åsgränd 2, Säter.