Ombyggnation och tillbyggnad av Kungsgårdsskolan

Under våren har det pågått programhandlingarbete. Det innebär att det har skapats en organisation kring projektet, det har gjorts analyser och dialogarbete med personal, elever och föräldrar vid Kungsgårdsskolan och en förstudie har resulterat i ett antal förslag på utformning som personal och elever fått ta ställning till.

Detta har resulterat i en programhandling som beskriver hur de funktioner som behövs planeras finnas i byggnaden/byggnaderna – helt enkelt vilka mål och krav som finns.

Lokalen eller lokalerna ritas upp så att rätt rum är på rätt plats med rätt funktion.

Kungsgårdsskolans huvudbyggnad: ”Krusen”.
Kungsgårdsskolans huvudbyggnad: ”Krusen”.

Dialog med elever, personal och föräldrar

I den enkät som elever, föräldrar och personal gavs möjligheten att delta i kom det fram flera viktiga saker som sedan tagits med i arbetet med programhandlingen. Några saker som ansågs viktigt:

  • mindre biltrafik – eventuell ingen biltrafik vid skolan
  • trafikvärdar
  • fler lekställningar
  • mera grönt på skolgården
  • hängytor för äldre barn
  • fler lekalternativ
  • idrottshall
  • väderskydd
  • matsal
  • bättre ventilation.

I mars hölls sedan en designdialog med elever, lärare, fastighetstekniker med flera. I design dialogen arbetade grupper med frågor kring hur de framtida lokalerna skulle kunna bidra till Vi-känsla, hur rummen och deras funktioner bäst ska vara placerade och fungera ihop.

Programhandlingen

Programhandlingen är klar, och ligger till grund för det vidare arbetet, som kommer resultera i en bygghandling.

Programhandlingen innehåll beskrivs i kortfattad form här:

Projektöversikt – En framtidssäkrad skola i hjärtat av Säter

Kungsgårdsskolan ska byggas om och till för att skapa en modern och funktionell F–6-skola för cirka 550 elever och 70 personal. Projektet omfattar cirka 7 900 kvm BTA (den totala arean av en byggnads samtliga våningsplan, inklusive ytterväggar) och inkluderar grundskola, fritidshem och specialsalar samt en genomarbetad skolgård. Skolans placering i Säters kulturhistoriska stadskärna kräver särskild hänsyn till arkitektur och miljö.

Mål och värdegrund – Vad ska skolan uppnå?

Målet är att skapa en trygg, hållbar och flexibel lärmiljö:

  • Lokalerna ska stödja barns utveckling, trygghet och lust att lära.
  • En gemensam och effektiv organisation för all skolverksamhet, från förskoleklass till årskurs
  • Bättre arbetsmiljö och utrymmen som främjar samverkan.

Den nya skolan ska också möjliggöra samverkan mellan olika funktioner som skolhälsa, bibliotek och specialpedagogik.

Gestaltning och arkitektur – En plats som speglar Säters identitet

Byggnaden tar stark inspiration från Säters trästadskaraktär med träpanel, puts och plåt i fasaderna, samt sadeltak som harmonierar med det historiska uttrycket. Volymerna är uppdelade i fyra sammanlänkade delar för att undvika känslan av stora komplex.
Entréområdet blir skolans hjärta, med en gradängtrappa, reception och matsal som även fungerar som samlingslokal.

Lokaler för elever – Trygghet, variation och flexibilitet

Hemvisterna byggs för tre paralleller per årskurs, totalt 25 klassrum. Varje klassrum:

  • Har plats för 30 elever och direkt anslutning till grupprum.
  • Kan delas upp i zoner för lugn och fokus.
  • Har tillgång till flexibla ytor för fritids och halvklassundervisning.

Uppehållsytor och fritidsrum är integrerade i skolans kärna, med ljusa, inbjudande material och flera möteszoner anpassade för olika åldrar och behov.

Personal och elevhälsa – Centralt, tillgängligt och stödjande

Personalrummet, arbetsrum och möteslokaler är samlade för att främja samarbete. Elevhälsan och rektorsrum ligger nära entrén och är lätta att hitta till.
Lokalerna erbjuder både öppenhet och avskildhet – anpassade för samtal, återhämtning och trygghet.

Specialsalar – Kreativa och praktiska ämnen i centrum

  • Alla specialsalar (bild, musik, slöjd, NO och rörelse) är samlade i byggnaden ”Drotten”:
  • Utformade för att möjliggöra undervisning i både helklass och mindre grupper.
  • Anpassade för samverkan över ämnesgränser.
  • Rörelserum med dubbel takhöjd för fysisk aktivitet.

Matsal och bibliotek – Sociala och pedagogiska nav

Matsalen rymmer 200 personer och fungerar även som möteslokal, med flexibel möblering och god ljudmiljö. Den är kopplad till ett eget tillagningskök.
Biblioteket är en varm, välkomnande plats med läszoner och studieplatser i direkt anslutning till gradängtrappan – en plats för både undervisning och fritid.

Skolgård och utemiljö – En lärande och lekfull plats

Skolgården delas in i flera zoner:

  • Trygga zoner nära entréer för de yngre.
  • Aktiva zoner med lekutrustning och bollplaner.
  • Tysta zoner med grönska och möjlighet till återhämtning.
  • Ett skärmtak möjliggör uteundervisning oavsett väder.

Skolparken intill Ljusterån erbjuder en naturlig oas för fysisk aktivitet, friluftsliv och undervisning i naturen.

Hållbarhet och återbruk

  • Byggnaden ska uppnå miljöbyggnad nivå silver (utan certifiering):
  • Fokus på trästomme och robusta material.
  • Möjlighet för solceller och effektiv energianvändning.
  • Återbruk av material från rivna byggnader och inventarier.

Trafiklösningar – Tryggt och tillgängligt för alla

  • Hämta-lämna-zoner placeras strategiskt för säker trafikmiljö.
  • Separata gång- och cykelvägar till skolan.
  • Personalparkering för 22 bilar och plats för leveranser.
  • Samtliga entréer är tillgänglighetsanpassade.

Kommande bygghandling

Bygghandlingen innehåller den information som behövs för att en entreprenör ska kunna bygga lokalerna.
Bygglovsansökan som senare kommer inlämnas innehåller bland annat

  • planritningar
  • fasadritningar
  • konstruktionsritningar
  • kontrollplan
  • olika typer av beskrivningar av sådant som brandskydd och fuktsäkerhet.

När projektet fått bygglov kan projektet gå vidare och bygga om/bygga till lokalerna.

Om platsen

Under programhandlingsarbetet har det gjorts en platsanalys. Kungsgårdsskolan ligger på historisk mark och är registrerad som möjlig fornlämning hos Riksantikvarieämbetet. Historian sträcker sig bak till 1600-talen då det fanns en kungsgård på platsen. 1936 byggdes den första skolan. Alla förändringar måste beakta kulturvärdena.

Enligt den antikvariska förundersökningen är det främst tre av byggnaderna som är att bedöma som särskilt värdefulla. Det är huvudbyggnaden (Krusen), Byggnaden som idag inrymmer Kulturskolan: ”Fyrken” samt byggnaden som inrymmer skoladministration: ”Jumbo”.

Byggnaden ”Fyrken”.
Byggnaden ”Fyrken”.
Byggnaden ”Jumbo” syns här tillsammans med portalen som leder in till Kungsgårdsskolans skolgård.
Byggnaden ”Jumbo” syns här tillsammans med portalen som leder in till Kungsgårdsskolans skolgård.

Flytt av verksamheter till andra lokaler

Kristineskolans nuvarande lokaler vid Kungsgårdsskolan är delvis olämpliga, och därför har Kristineskolans verksamhet att delvis flyttats till lokaler som elevhälsantidigare använt Elevhälsan har flyttat till Öhlinska villan (Fågelsången).

Elevhälsans lämnar sina lokaler vid Klockarskolan, och istället flyttar delar av Kristineskolan in här.
Elevhälsans lämnar sina lokaler vid Klockarskolan, och istället flyttar delar av Kristineskolan in här.
Elevhälsan flyttar till Öhlinska villan, som ligger i anslutning till Fågelsången.
Elevhälsan flyttar till Öhlinska villan, som ligger i anslutning till Fågelsången.

Å-rummet

Bakom Kungsgårdsskolan finns ett naturområde som Säters kommun vill utforma på ett sätt som stödjer verksamheten i Kungsgårdsskolan, men som också kan komma allmänheten till del. Bland annat ska säkerheten höjas.

Kontakta oss

När du kontaktar oss är det Säters kommuns kundtjänst som tar hand om dina frågor. Om du vill prata med en särskild person eller avdelning kan vi koppla dig vidare.

Öppettider

Måndag–fredag (lunchstängt 12.00 - 13.00): 08.00 — 16.15

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Mejla oss

Skicka ditt mejl till kommun@sater.se.

Ring oss

Prata med oss på tfn 0225-55 000.

Besök oss

Besök oss på Rådhuset, Åsgränd 2, Säter.