Ombyggnation och tillbyggnad av Kungsgårdsskolan
Under våren har det pågått programhandlingarbete. Det innebär att det har skapats en organisation kring projektet, det har gjorts analyser och dialogarbete med personal, elever och föräldrar vid Kungsgårdsskolan och en förstudie har resulterat i ett antal förslag på utformning som nu personal och elever får ta ställning till.
När det är klart kommer det resultera i en programhandling som beskriver hur de funktioner som behövs planeras finnas i byggnaden/byggnaderna – helt enkelt vilka mål och krav som finns.
Lokalen eller lokalerna ritas upp så att rätt rum är på rätt plats med rätt funktion.
Dialog med elever, personal och föräldrar
I den enkät som elever, föräldrar och personal gavs möjligheten att delta i kom det fram flera viktiga saker som sedan tagits med i arbetet med programhandlingen. Några saker som ansågs viktigt:
- mindre biltrafik – eventuell ingen biltrafik vid skolan
- trafikvärdar
- fler lekställningar
- mera grönt på skolgården
- hängytor för äldre barn
- fler lekalternativ
- idrottshall
- väderskydd
- matsal
- bättre ventilation.
I mars hölls sedan en designdialog med elever, lärare, fastighetstekniker med flera. I design dialogen arbetade grupper med frågor kring hur de framtida lokalerna skulle kunna bidra till Vi-känsla, hur rummen och deras funktioner bäst ska vara placerade och fungera ihop.
Programhandlingen
Programhandlingen beräknas vara klar efter sommaren, och ligger till grund för det vidare arbetet, som kommer resultera i en bygghandling. Bygghandlingen innehåller den information som behövs för att en entreprenör ska kunna bygga lokalerna.
Bygglovsansökan som senare kommer inlämnas innehåller bland annat
- planritningar
- fasadritningar
- konstruktionsritningar
- kontrollplan
- olika typer av beskrivningar av sådant som brandskydd och fuktsäkerhet.
När projektet fått bygglov kan projektet gå vidare och bygga om/bygga till lokalerna.
Om platsen
Under programhandlingsarbetet har det gjorts en platsanalys. Kungsgårdsskolan ligger på historisk mark och är registrerad som möjlig fornlämning hos Riksantikvarieämbetet. Historian sträcker sig bak till 1600-talen då det fanns en kungsgård på platsen. 1936 byggdes den första skolan. Alla förändringar måste beakta kulturvärdena.
Enligt den antikvariska förundersökningen är det främst tre av byggnaderna som är att bedöma som särskilt värdefulla. Det är huvudbyggnaden (Krusen), Byggnaden som idag inrymmer Kulturskolan: ”Fyrken” samt byggnaden som inrymmer skoladministration: ”Jumbo”.
Flytt av verksamheter till andra lokaler
Kristineskolans nuvarande lokaler vid Kungsgårdsskolan är delvis olämpliga, och därför kommer Kristineskolans verksamhet att delvis flyttas till lokaler som elevhälsan använt fram tills nu. Elevhälsan flyttar till Öhlinska villan (Fågelsången). Arbetet kring flytt pågår nu, och vid höstterminsstart har flytten genomförts.
Å-rummet
Bakom Kungsgårdsskolan finns ett naturområde som Säters kommun vill utforma på ett sätt som stödjer verksamheten i Kungsgårdsskolan, men som också kan komma allmänheten till del. Bland annat ska säkerheten höjas. Programhandlingen för detta anslutande projekt beräknas vara klar i november 2024.