Yrkeshögskola
Ansök till utbildningsstart 2025
Ansökan till nästa utbildningsomgång öppnar 15 februari och stänger 15 april. Studiestart är 18 augusti. Om du vill lämna en intresseanmälan redan nu mejlar du till anne-marie.stall@edu.sater.se.
Ansökan till nästa utbildningsomgång öppnar 15 februari och stänger 15 april. Studiestart är 18 augusti. Om du vill lämna en intresseanmälan redan nu mejlar du till anne-marie.stall@edu.sater.se.
Är du utbildad undersköterska och vill ta ett karriärsteg? Då är specialistundersköterska ett alternativ för dig! Vår utbildning är för dig som redan jobbar inom psykiatrin eller som är nyfiken på att söka dig dit.
Omfattning | Studietakt | CSN-berättigad | Undervisningsspråk | Nästa utbildningsomgång |
---|---|---|---|---|
205 YH-poäng ca 1 år (41 veckor) | 100 %, distans med närträffar | Ja | Svenska och engelska | 18 augusti 2025 till 29 maj 2026 |
Utbildningen ger dig specialiserade kunskaper om psykiatriska diagnoser och deras bakomliggande neurobiologiska och fysiologiska mekanismer samt specifik kunskap om lagstiftning, dokumentation och handledning. Unikt för just denna utbildning är specifik kunskap inom neurobiologi och traumateori samt kompetens att jobba med kroppsbaserade metoder som komplement till annan behandling vid traumatisk stress.
Som specialistundersköterska inom psykiatri jobbar du med att stödja vård- och omsorgstagaren i vardagen och utbildningen ger dig en bred verktygslåda för den dagliga omvårdnaden utifrån ett holistiskt och personcentrerat perspektiv. Du tränar på färdigheter att motivera, genomföra och dokumentera omvårdnadsinsatser, utveckla förhållningssätt och förståelse utifrån bland annat lågaffektivt bemötande, transkulturell psykiatri och traumamedveten omsorg.
Kunskaper om traumatisk stress samt kroppsbaserade metoders effekt och potential kan medverka till att skapa en trygg vårdmiljö och ge redskap för ett förebyggande och främjande arbete i omsorgsvardagen. Kroppsbaserade metoder med relevans och evidens vid traumatisk stress används som stöd till annan behandling. De metoder som ingår i utbildningen är: gynnsamma andningsövningar, avslappningstekniker, medveten rörelse, traumaanpassad mindfulness, NADA öronakupunktur/-akupressur och traumaanpassad yoga.
Efter examen kan du bland annat jobba inom
Heltidsstudier på distans med närträffar. Varje vecka innehåller digitala föreläsningar, diskussioner och gruppuppgifter. Under utbildningen har vi sex närträffar, totalt 14 heldagar, då vi framför allt tränar praktiska färdigheter kopplade till kroppsbaserade metoder.
God datorvana är nödvändigt.
LIA, Lärande i arbete, innebär två praktikperioder. Observera att LIA 1 ligger över julhelg och LIA 2 ligger över påskhelgen. Du följer din handledares tider.
Utbildningen är på 100 procent studietakt, fem yrkeshögskolepoäng per vecka, vilket innebär att du förväntas studera 40 timmar per vecka. Detta kan självklart variera beroende på studievana samt tidigare studier och arbetslivserfarenhet. Huvuddelen av dina studier sker på eget ansvar eftersom det är en distansutbildning.
Du har möjlighet att få stöd i dina studier från vårt elevhälsoteam.
Fem yrkeshögskolepoäng motsvarar en veckas studier.
Utbildningen är avgiftsfri. Du står för kostnader för resa, kost och logi i samband med utbildningens närträffar, samt litteraturkostnader.
Boende, för de som inte kan pendla, finns i Säter i form av enklare hotell, vandrarhem samt Airb&b.
Du har en gymnasieexamen från gymnasieskola eller kommunal vuxenutbildning i Sverige eller motsvarande svensk eller utländsk utbildning.
Det kan även finnas andra omständigheter som ger grundläggande behörighet i kraft av att du kan tillgodogöra dig utbildningen. Till exempel att du har läst en utbildning på yrkeshögskolenivå tidigare eller har praktisk erfarenhet som gör dig behörig till utbildningen.
Se även Riksdagens webbplats 1 kap. 3 § Förordningen (2009:130) om yrkeshögskolan.
Minst ett av nedanstående alternativ krävs:
Minst två års hel- eller halvtidsarbete inom vård- och omsorg krävs.
Detta är alla böcker som kommer användas genom hela utbildningen. Kursmaterial kopplat till de kroppsbaserade momenten tillkommer till självkostnadspris. Digital litteratur eller artiklar tillkommer. Flera böcker är återkommande i kurserna.
Ansvarig utbildningsanordnare: Säters kommun
Omfattning, poäng: 205
Diarienummer: MYH 2023/4284
Ansökningsnummer: 202314020
Utbildningen ger yrkeshögskoleexamen.
Efter avslutad utbildning ska den studerande ha kunskaper om/ i:
Efter avslutad utbildning ska den studerande ha färdigheter i att:
Efter avslutad utbildning ska den studerande ha kompetenser att:
Yrkesroller
Delvis
Kursnamn
Lägst betyget E/3/G i följande kurser eller motsvarande kunskaper
Två år halvtid
Yrkeserfarenhet inom vård- och omsorg.
Nej
Utbildningens huvudlärare Kristina Ekenstein är utbildad pedagog i grunden, utbildad
utbildningsledare av Yrkeshögskoleförbundet och har jobbat 15 år inom psykiatrisk verksamhet, främst inom rättspsykiatrin. Gästlärare inom neurobiologi och traumateori, Nora Kerekes fil.dr. yrkesverksam inom både akademin, forskning och i klinisk verksamhet. Ansvarig för utbildningens kroppsbaserade delar, Josefin Wikström, ansvarig för personalutbildning och programutveckling av traumaanpassad yoga (TAY) för Rättspsykiatrin samt BUP, tidigare delaktig i utvecklingen av Kriminalvårdens Krimyoga samt programansvarig och huvudutbildare inom TAY för Prison Yoga Project Europa samt undervisar regelbundet på anstalterna Kumla och Hinseberg. Dr. Kerekes är projektledare för och Josefin Wikström är skapare av program för flertal nationella och internationella
studier där traumaanpassad yoga, som komplementär insats inom psykiatrisk vård, utvärderas, till exempel inom kriminalvård, BUP och Rättspsykiatrin. Alla tre är delaktiga i framtagandet av utbildningen.
Utbildningens teoretiska delar är en förutsättning för att få den förståelse som krävs för att kunskap och färdighet ska smälta samman till kompetens. Här följer en kort översikt över forskning som stödjer de metoder och förhållningssätt som används i utbildningen. Under övrigt finns även exempel på kurslitteratur i de teoretiska avsnitten.
Ja
230
En kvalitetshandbok kommer att upprättas av ledningsgruppen som också är ytterst ansvarig för kvalitetsutvecklingsarbetet. Handboken kommer att finnas tillgänglig på utbildningens digitala kommunikationsplattform, Team, där berörda studerande, lärare och gästföreläsare samt självklart ledningsgruppen, kan ta del av innehållet. Transparens är en viktig faktor för ett gott systematiskt kvalitetsutvecklingsarbete.
På Teams upprättas en informationskanal där allt från utbildningsplaner, formaliakrav vid
inlämningsuppgifter, kvalitetshandbok, närvarorutiner, betygskriterier, kursutvärderingar et c finns tillgängligt för berörda. Varje enskild kurs har därefter sin egen kanal med specifik information om kursen, till exempel kursplan och studiehandledning, litteraturlista, examinerande uppgifter och specifika kunskapsmål och betygskriterier.
Utbildningen har som mål att 100 procent av de studerande klarar utbildningen. Förutsättningar för det är dels att deras kunskapsutveckling kontinuerligt följs upp utifrån ett formativt förhållningssätt, dels möjlighet till stöd i form av till exempel studiehandledning och speciallärare.
Ett annat mål är att de studerande när de är klara med utbildningen upplever att den har förberett dem inför specialistundersköterskeyrket och att de har relevanta kunskaper, färdigheter och kompetenser.
Utbildningens fokusområde kroppsbaserade metoder kommer att följas upp specifikt.
Ytterligare ett mål är att mottagande arbetsliv upplever sig få den kompetensförstärkning som de behöver.
Varje utbildningsomgång inleds med att de studerande får information om ovan nämnda
kvalitetshandbok och även möjlighet att få uttrycka sina förväntningar på utbildningen. Därefter kommer varje kurs att genomföras, utvärderas, analyseras av utbildningsledare och ledningsgrupp samt återkopplas till de studerande och undervisande lärare.
Förbättringsåtgärder kommer att implementeras och följas upp.
Utvärderingsformulär skickas ut digitalt efter varje avslutad kurs. Utvärderingen sammanställs av administrativ personal och delges därefter ledningsgruppen, undervisande lärare samt de studerande.
Ledningsgruppen och utbildningsledaren ansvarar för att identifiera eventuella förbättringsområden samt upprätta en plan för implementering av dessa. Planen kommuniceras via Teams till berörda.
Utöver den resultatuppföljning som myndigheten genomför, kommer även utbildningsanordnaren, ett år efter avslutad utbildning, att kontakta de studerande. Detta för att få återkoppling om var de jobbar, deras upplevelse av utbildningen men även hur de får användning av de specifika kunskaperna om kroppsbaserade metoder. Även de arbetsgivare som har anställt studerande från utbildningen kommer att kontaktas för att ges möjligheten att återkoppla att de studerande har en relevant utbildning för sitt uppdrag.
De förbättringsåtgärder som beslutas av ledningsgruppen utifrån kursutvärderingarna implementeras under utbildningsledarens ansvar. Ledningsgruppen beslutar även hur resultatet av åtgärderna följs upp eftersom det kan variera beroende på åtgärdernas natur. Till exempel måste bristande kommunikation åtgärdas direkt och därmed följas upp efter en kortare tid medan en föreläsare eller kurslitteratur som inte håller måttet följs upp under nästföljande utbildningsomgång.
All dokumentation av kvalitetsutvecklingsarbetet finns tillgängligt för berörda via Teams.
Ledningsgruppen består av personer med lång yrkeserfarenhet inom psykiatriska verksamheter och är därmed en viktig del i utbildningens utveckling. Ledningsgruppen ska arbeta aktivt med att uppdatera utbildningen och vara pålästa kring aktuell forskning. Det systematiska kvalitetssäkringsarbetet kommer att ytterst vara ledningsgruppens ansvar.
Ledningsgruppen kommer att ha minst sex träffar per utbildningsomgång och fyra av träffarna kommer vara samtidigt som de studerande har fysiska träffar. På det viset ges möjlighet till direkt insyn och delaktighet i utbildningen samt kontakt med både undervisande lärare och de studerande.
För att möjliggöra en snabbfotad och kontinuerlig hantering av kursutvärderingar kommer de att kommuniceras och analyseras via Teams. Ledningsgruppens samtliga möten protokollförs och läggs upp på Teams så att alla berörda kan ta del av dokumenten.
För att säkerställa att LIA-platserna håller en hög standard och ger de studerande nödvändig koppling mellan teori och praktik, kommer kvalitetssäkringsarbetet även omfatta dessa. LIA-platserna ska vara informerade om de kunskapsmål som LIA:n förväntas uppfylla och att de ges en möjlighet att beskriva hur det kan ske. Handledarna är av avgörande betydelse för kvaliteten på LIA:n och utbildningen kommer därför att erbjuda en handledarutbildning samt årliga handledarträffar för erfarenhetsutbyte.
Varje vecka förväntas den studerande och handledaren systematiskt diskutera den studerandes utveckling i förhållande till LIA-målen. Undervisande lärare kommer att följa upp den studerandes utveckling i flera steg: genom ett inledande samtal under första praktikveckan, därefter träffa den studerande och handledaren en gång per LIA-period där samtalet har en gemensam del och en del då endast undervisande lärare och handledaren träffas. Efter avslutad LIA kommer såväl den studerande som handledaren att göra en utvärdering, där handledarens utvärdering kommer fokusera på huruvida utbildningen tillgodoser arbetslivets behov.
Det svenska skolväsendet präglas av tanken om att skolan ska ge alla elever förutsättningar att klara studierna och verka kompensatoriskt. Den tanken kommer även genomsyra denna
specialistundersköterskeutbildning. Möjliggörandet att muntliga examinerande uppgifter kan
genomföras på andra språk än svenska och engelska öppnar för en större mångfald av sökande.
Tillgång till elevhälsa och studiehandledning att alla når målen.
Biträdande rektor
När du kontaktar oss är det Säters kommuns kundtjänst som tar hand om dina frågor. Om du vill prata med en särskild person eller avdelning kan vi koppla dig vidare.
Måndag–fredag (lunchstängt 12.00 - 13.00): 08.00 - 16.15
Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.
Prata med oss på tfn 0225-55 000.
Besök oss på Rådhuset, Åsgränd 2, Säter.