Rättigheter enligt GDPR

Rätt till information och att ta del sina uppgifter

Rätten till tillgång ger individen möjlighet att få bekräftelse på om en viss organisation registrerar uppgifter om den och i så fall vilka uppgifter och hur de används.

Det är dataskyddshandläggare som förmedlar begäran inom den egna organisationen till systemförvaltare som genomför en sökning. Vilka behandlingar som kan vara aktuella för sökningar visas via upprättad registerförteckning. Avser förfrågan alla personuppgiftsansvariga i kommunen samordnas sökningen via kommunstyrelsesektorn.

I Säters kommun finns en särskild rutin för begäran om registerutdrag.

Hantera begäran om rättelse eller radering

Varje nämnd är ansvariga för att hantera en begäran om rättelse eller radering för vilka personuppgiftsbehandlingar de ansvarar. Personen som begär rättning/radering ska kunna identifieras för att säkerställa att rätt personuppgifter rättas/raderas.

Vid en inkommen begäran om radering ska en kontroll göras av tidigare bedömning om laglig grund för behandling. Sker behandling med stöd av samtycke, och samtycket återkallas, ska radering ske så snart som möjligt.

Hantera begäran om dataportabilitet

Om den rättsliga grunden till behandlingen av personuppgifter är ett samtycke eller verkställande av ett avtal och behandlingen sker automatiskt, har den registrerade rätt att få ut de personuppgifter om sig själv, som han eller hon har lämnat till den personuppgiftsansvarige. Han eller hon kan även begära att personuppgifterna ska överföras till en annan personuppgiftsansvarig.

Rätt till begränsning

En person har rätt att begära att vissa typer av personuppgifter inte ska behandlas om denne, dvs att personuppgiftsbehandlingen begränsas.
Vid en begränsning markeras uppgifterna så att de bara får behandlas för vissa syften. När en begränsning upphör ska personen bli informerad.

Rätt att invända

En person har rätt att invända mot behandlingen av sina personuppgifter när behandlingen sker:

  • för att utföra en uppgift av allmänt intresse
  • som ett led i myndighetsutövning
  • efter en intresseavvägning

Rättigheter när beslut fattas automatiskt

Om vi i någon av våra verksamheter använder oss av automatiskt beslutsfattande ska vi som personuppgiftsansvarig:

  • tala om för dig att beslutet är automatiserat
  • ge dig rätt att få beslutet granskat av en riktig person
  • ge dig möjlighet att bestrida beslutet.

Kontakta oss

När du kontaktar oss är det Säters kommuns kundtjänst som tar hand om dina frågor. Om du vill prata med en särskild person eller avdelning kan vi koppla dig vidare.

Öppettider

Måndag–fredag (lunchstängt 12.00 - 13.00): 08.00 — 16.15

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Mejla oss

Skicka ditt mejl till kommun@sater.se.

Ring oss

Prata med oss på tfn 0225-55 000.

Besök oss

Besök oss på Rådhuset, Åsgränd 2, Säter.