Hur ska jag sortera förpackningar?
keyboard_arrow_downDet står oftast på förpackningen hur den ska sorteras. Annars är huvudregeln att sortera efter det material som förpackningen mest består av. Du behöver inte diska förpackningarna men töm dem på innehåll och skölj eventuellt ur dem om det behövs.
Läs mer på kommunens webbsida Sortera förpackningar.
Du kan även söka i sorteringsguiden på sopor.nu för att se hur din förpackning ska sorteras.
Är det lag på att sortera ut matavfall?
keyboard_arrow_downJa. Från och med den 1 januari 2024 är det obligatoriskt för såväl hushåll som verksamheter att sortera ut matavfall, så kallat biologiskt nedbrytbart köks- och livsmedelsavfall.
Läs mer på kommunens webbsida om matavfall.
Hur lång tid tar det att få tillstånd för att anlägga enskilt avlopp?
keyboard_arrow_downFrån att ansökan är komplett brukar handläggningstiden vara 6-8 veckor.
Ska du göra om ditt avlopp eller åtgärda det befintliga behöver du ansöka eller anmäla detta till miljö- och byggnämnden. Det gör du enklast genom att beställa blanketten Ansökan/anmälan om enskilda avloppsanläggning, på kommunens webbsida för blanketter. Du kan också kontakta kommunens växel på telefon 0225-55 000 så skickar vi hem en blankett till dig med post.
Vart vänder jag mig om det är fullt vid återvinningsstationen?
keyboard_arrow_downDu kan göra en felanmälan via qr-koden som du hittar på skylten vid återvinningsstationen.
Du kan också ladda ner kommunens app för felanmälan till din mobiltelefon. Sök efter ”Felanmälan Säters kommun” i App Store eller Google Play.
Ett tredje alternativ är att gå via kommunen formulär för felanmälan som du hittar på kommunens webbsida Felanmälan allmänna miljöer.
Vilka öppettider har återvinningscentralen?
keyboard_arrow_downÖppettider på återvinningscentralen i Säter
Måndagar: Stängt
Tisdagar kl. 10.00–17.00
Onsdagar kl. 08.00–14.00
Torsdagar kl. 10.00–19.00
Fredagar kl. 10.00–17.00
Lördagar kl. 09.00–16.00
Återvinningscentralen har stängt helgdagsaftnar och helgdagar hela året.
Kontakt
Säters återvinningscentral, Jönshyttan 3, är belägen efter vägen mellan Säter och Smedjebacken ca 5 km från Säters centrum. Vill du komma i kontakt med återvinningscentralen ringer du till kommunens växel på telefon 0225-55 000.
När är det sophämtning?
keyboard_arrow_downDitt hushållsavfall töms varannan vecka. Kärlen ska ställas ut senast kl. 06.00 på hämtningsdagen. Mer information om vilken sophämtningsdag du har hittar du på kommunens webbplats Hämtningsdagar hushållsavfall.
Vart vänder jag mig när det är stopp i avloppet?
keyboard_arrow_downKontrollera var stoppet sitter
Har du stopp i avloppet, börja med att kontrollera om det är stopp i samtliga avlopp eller inte. Är det inte stopp i samtliga avlopp sitter stoppet på din egen ledning. Är det stopp i samtliga avlopp i fastigheten kan stoppet sitta på servisledningen.
Om du har kommunalt avlopp och stoppet sitter på kommunens vattenledning är det kommunen som kommer ut med en spolbil för att få bort stoppet. Om stoppet finns på din fastighet ansvarar du själv för att åtgärda detta. Kontakta valfri entreprenör.
Kommunalt avlopp
Har du kommunalt avlopp kan du använda Säters kommuns app för felanmälan. Sök efter ”Felanmälan Säters kommun” i App Store eller Google Play. Du kan också ringa vår kundtjänst på telefon 0225–55 000 eller felanmäla direkt på kommunens webbsida Felanmälan vatten och återvinning.
Enskilt avlopp
Har du enskilt avlopp kontaktar du Maserfrakt AB på telefon 0243–25 70 22.
Vilken hårdhet har vattnet i Säters kommun?
keyboard_arrow_downI Säters kommun finns tolv vattenverk som var och en har egna vattentäkter. Det medför att det finns variationer på hårdheten. Hårdheten mäts i tyska grader, så kallade dH. 1–6 dH klassas som mjukt vatten, 6–10 är medelmjukt vatten och 10‑21 är hårt vatten.
Dricksvatten ska ha ett pH-värde på mellan 7,0 och 9,0.
Konduktiviteten är ett mått på vattnets elektriska ledningsförmåga och som mäter den totala halten av lösta joner i vattnet.
Mer information hittar du på kommunens webbsida om kommunalt vatten.
Hur lång tid tar det att få tillstånd att anlägga enskilt avlopp?
keyboard_arrow_downFör att anlägga enskilt avlopp behöver du lämna in en ansökan. Från det att ansökan är komplett brukar handläggningstiden vara 6–8 veckor.
Hur lång tid tar det att handlägga ett bygglov eller anmälan?
keyboard_arrow_downHandläggningstiden för bygglov och anmälningsärenden är väldigt individuell från ärende till ärende.
Ett enkelt ärende kan bli klart inom några veckor efter det att ansökan är komplett (det vill säga att alla beslutsgrundande handlingar finns tillgängliga i ansökan och att uppgifterna är korrekta) och klar för handläggning.
Beslut i ärenden om lov eller förhandsbesked ska tas inom tio veckor. Tiden räknas från den dag då en fullständig ansökan kom in till miljö- och byggnämnden.
I anmälningsärenden ska beslut om startbesked tas inom fyra veckor. Tiden räknas från den dag då samtliga behövliga uppgifter kom in till miljö- och byggnämnden. Om ärendet är av större vikt eller av principiell betydelse är tidsfristen istället åtta veckor.
Exempel på faktorer som kan påverka handläggningstiden
Handläggningstiden kan påverkas av ett flertal faktorer. Här är några vanliga exempel:
- Ansökt åtgärd strider mot detaljplanens bestämmelser. Kan avvikelsen ses som en liten avvikelse från detaljplanen och att den inte strider mot detaljplanens syfte ska grannehörande ske innan bygglov beviljas.
- Erinran (anmärkning/ eller klagomål) från grannar vid grannehörande kan ha inkommit och ansökan behöver då hanteras vid miljö- och byggnämndens sammanträde för beslut.
- Remissinstanser lämnar synpunkter som leder till att kompletteringar behöver göras i beslutsunderlaget innan bygglov kan beviljas.
- Byggnadstekniska frågor.
- Yttrande över yttrande.
- Ärendet är av principiellt viktig natur och behöver då hanteras vid miljö- och byggnämndens sammanträde för beslut.