Gemensam samverkan

22 kommuner har en gemensam e-arkivlösning och samverkar genom avtal kring kunskap om långsiktigt bevarande. Säters kommun är värdkommun för drift och förvaltning. De kommuner som ingår i samverkan är Avesta, Bollnäs, Borlänge, Falun, Gagnef, Hedemora, Hudiksvall, Leksand, Ljusdal, Ludvika, Malung-Sälen, Mora, Nora, Nordanstig, Orsa, Ovanåker, Rättvik, Sandviken, Smedjebacken, Säter, Vansbro och Älvdalen.

Samverkan av gemensamt e-arkiv startar

Under våren 2017 startade dalakommunerna förstudien ”Digitalt långtidsbevarande (e-arkiv)”, för att hitta ett sätt att samarbeta om e-arkiv. Man kom i projektet fram till att samverka i upphandling och förvaltning av e-arkivet samt att ge Säters kommun i uppdrag att vara värdkommun. Stödfunktionen E-arkivcentrum Dalarna startade upp i december 2018.

Under hösten 2023 utökades samverkan med ytterligare sju kommuner och verksamheten bytte namn till E-arkiv Mitt. De kommuner som anslöt sig till samverkan va Bollnäs, Hudiksvall, Ljusdal, Nordanstig, Ovanåker, Nora och Sandviken.

Kommunerna samverkar kring e-arkiv för att medborgare, näringsliv, forskning och förvaltning ska få enkel tillgång till offentliga digitala handlingar. Genom kommunsamverkan är det lättare att arbeta mer kostnadseffektivt och kommunerna får ett verktyg för att uppnå öppenhet, demokrati, rättssäkerhet, ökad effektivitet och utveckling.

Kontakta oss

När du kontaktar oss är det Säters kommuns kundtjänst som tar hand om dina frågor. Om du vill prata med en särskild person eller avdelning kan vi koppla dig vidare.

Öppettider

Måndag–fredag (lunchstängt 12.00 - 13.00): 08.00 - 16.15

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Mejla oss

Skicka ditt mejl till kommun@sater.se.

Ring oss

Prata med oss på tfn 0225-55 000.

Besök oss

Besök oss på Rådhuset, Åsgränd 2, Säter.