Kan vi få delad faktura?
keyboard_arrow_downOm ni som vårdnadshavare har separerat och barnet bor i två familjer finns möjlighet att få delad faktura. Ni debiteras då var för sig utifrån respektive hushålls inkomst (vårdnadshavare samt ev. ny make, maka eller sambo). Den sammanlagda avgiften överstiger dock inte maxavgiften för en plats. För att få delad faktura måste båda vårdnadshavarna fylla i en blankett och lämna in till barn- och utbildningssektorn. Du kan beställa blanketten via kommunens e-tjänst ”Blankettansökan” på etjanster.sater.se eller mejla till barnomsorg@sater.se och begära en blankett för delad faktura.
Hur loggar jag in i Schoolsoft, Skola24 och Tempus?
keyboard_arrow_downSchoolsoft
Det finns två sätt för dig som vårdnadshavare att logga in, antingen via appen Schoolsoft Vårdnadshavare eller via en webbläsare på https://sms.schoolsoft.se/sater/. Du loggar in med mobilt BankID.
Om du har problem att logga in, vänd dig till din förskola/skola.
Appen finns att ladda ned både för Android och IOS. Sök på Schoolsoft Vårdnadshavare i App Store eller Google play för att ladda ned den.
Tempus
När ditt barn får en plats på förskola, pedagogisk omsorg eller fritidshem skapas automatiskt ett konto i Tempus.
Inloggningsuppgifter skickas till din e-postadress med en länk för att logga in på Tempus.
Tempus app heter Tempus Hemma. Ladda hem den där du brukar ladda hem appar.
Skola24
Logga in med bankID på http://sater-sso.skola24.se.
Om du inte har tillgång till bankID så krävs användarnamn och lösenord. Kontakta ditt barns skola för att få ett mejl med instruktioner om hur kontot aktiveras.
Logga in från adressen https://sater.skola24.se om du vill logga in med användarnamn och lösenord.
Vad är skattepliktig bruttoinkomst, inkomst före skatt?
keyboard_arrow_downAvgiften som du betalar till barnomsorgen bestäms av inkomsten som du och den vuxne person som du eventuellt bor tillsammans med, har varje månad. Det är viktigt att du anmäler hur stor inkomst du har.
Det här är skattepliktig bruttoinkomst
- lön och andra ersättningar i anslutning
- föräldrapenning
- sjukpenning
- arbetslöshetsersättning
- inkomst av näringsverksamhet, efter avdrag för egenavgifter
- pensionsförmåner (ej barnpensioner)
- sjukbidrag
- rehabiliteringspenning
- aktivitetsstöd
- vårdbidrag för barn till den del det utgör arvode
- för familjehem räknas endast arvode
- skattepliktigt vårdbidrag
- korttidsstudiestöd
- skattepliktigt utbildningsbidrag
- livränta
- periodiskt understöd
- arvoden
- ersättning från sjuk- och olycksfallsförsäkringar som har tecknats i samband med din tjänst
- beskattningsbara naturaförmåner som bilförmåner och bostadsförmån
- inkomst av arbete utomlands.
Inkomster som inte ska tas med när du anmäler din inkomst
- försörjningsstöd
- bostadsbidrag
- barnbidrag
- studiemedel (bidrag och lån)
- vårdnadsbidrag
- ekonomiskt bistånd
- underhållsbidrag.
Egen företagare
Du som är egen företagare ska ange den beräknade bruttoinkomsten. Efter deklaration och bokslut bestäms den faktiska avgiften.
Går det att kombinera olika typer av placering?
keyboard_arrow_downNej, det går inte att kombinera olika typer av placeringar.
De här placeringarna finns:
- Barn till vårdnadshavare som arbetar: Barnets närvarotid är den tid då vårdnadshavare arbetar samt skälig restid. Avgift betalas utifrån hushållets gemensamma inkomst.
- Barn till föräldraledig vårdnadshavare: Barnet har rätt att vara på förskola eller pedagogisk omsorg 15 timmar per vecka. Förläggningen av tiden beslutas av rektor på förskolan. Avgift betalas utifrån hushållets gemensamma inkomst.
- Barn till arbetslös vårdnadshavare: Barnet har rätt till förskola eller pedagogisk omsorg 15 timmar per vecka. Hur tiden fördelas beslutas av rektor på förskolan. När en arbetslös vårdnadshavare exempelvis får ett tillfälligt arbete eller ska på arbetsintervju kan barnet vara på förskolan eller den pedagogiska omsorgen även annan tid. Avgift betalas utifrån hushållets gemensamma inkomst.
Allmän förskola:
- Erbjuds barn från och med höstterminen det år de fyller tre år, minst 525 timmar per år. Förläggningen av tiden bestäms inför varje läsår och gäller lika för alla förskolor i kommunen. Platsen är avgiftsfri.
Om ditt barn har en plats på förskolan, men du önskar byta till en avgiftsfri allmän förskoleplanering kan du ansöka om detta på vår webbplats. Ansökan ska göras senast en månad innan övergången till allmän förskola. Ansök om barnomsorg via e-tjänsten Barnomsorg ansökan på etjanster.sater.se
Uppsägning gör du via kommunens e-tjänst Säga upp plats i förskola och fritidshem på etjanster.sater.se. (E-legitimation krävs).
Hur gör jag ansökan om jag har skyddad identitet?
keyboard_arrow_downOm du har skyddad identitet kan du göra ansökan via en skriftlig blankett. Kontakta Säters kommuns växel på telefon 0225-55 000 och be om ansökningsblankett till förskolan.
Blanketten skickas till:
Säters kommun
Barn- och utbildningssektorn
Rådhuset
783 27 Säter
Ska jag säga upp mitt barns plats när hen ska sluta förskolan och börjar i förskoleklass och fritids?
keyboard_arrow_downNej, förskoleplatsen övergår automatiskt över till en fritidshemsplats höstterminen året då barnet fyller 6 år. Vill du inte ha en fritidshemsplats till ditt barn ska förskoleplatsen sägas upp.
Kan mitt barn få förtur till förskolan?
keyboard_arrow_downBarn i behov av särskilt stöd har förtur till plats.
Vid fördelning av platser tar vi hänsyn till barngruppens sammansättning på de olika förskolorna. Syskon till redan placerade barn får placering på samma förskola eller pedagogisk omsorg om det är möjligt.
Övrig fördelning av platser görs så att plats erbjuds så nära hemmet som möjligt. Vi tar hänsyn till vårdnadshavares önskemål i den utsträckning det är möjligt.
Hur ansöker jag om specialkost för mitt barn?
keyboard_arrow_downFör att få specialkost till ditt barn behöver du göra en ansökan via kommunens e-tjänst Specialkost inom förskola, skola – anmälan.
Har du inte tillgång till e-tjänster kan du ringa till kommunens växel på telefon 0225-55 000.
Kan jag få resebidrag?
keyboard_arrow_downKontant resebidrag gäller gymnasieelever som har sex kilometer eller mer till skolan och inte kan erbjudas kollektivt färdmedel för resa till skola eller APL (arbetsplatsförlagt lärande) eller om det är minst sex km till hållplats för kollektivt färdmedel.
Kontant resebidrag kan beviljas efter ansökan från elevens målsman. Myndig elev kan själv söka resebidrag. Ansökan ska styrkas med kvitton eller kontoutdrag, så kom ihåg att spara dem.
Ansökan gör du via blanketten ”Ansökan om resebidrag” som du beställer från Säters kommuns kundtjänst på telefon 0225-55 000 eller via kommunens e-tjänst för blankettbeställning.
Jag vill gå en NIU-utbildning. Kan jag göra det?
keyboard_arrow_downSäters kommun tecknar samverkansavtal för NIU-utbildningar. I samverkansavtalet anges att avtalet endast gäller NIU-utbildningen för elever som uttagits och rankats av sitt specialidrottsförbund. Avtalet bör innehålla uppgift om interkommunal ersättning och av Riksidrottsförbundet rekommenderat merkostnadsbelopp för ämnet specialidrott.
Det finns två sorters nationellt kvalitetssäkrade idrottsutbildningar, riksidrottsgymnasier och nationellt godkända idrottsutbildningar. NIU står för nationellt godkända idrottsutbildningar.
- Riksidrottsgymnasier, RIG, är riksrekryterande, det vill säga elever från hela landet kan söka till dem.
- NIU, nationellt godkända idrottsutbildningar, är utbildningar som Skolverket beslutar om efter det att ett specialidrottsförbund har tillstyrkt ansökan.
Skolverket beslutar om dessa efter förslag från Sveriges riksidrottsförbund. Utbildningarna har tydlig elitidrottskaraktär och endast RIG och NIU får använda ämnet specialidrott. Läs mer om RIG och NIU på Skolverkets webbplats.
Gysam
Säters kommun har tecknat samverkansavtal för nationella program med tio kommuner i Dalarna, detta utgör vårt samverkansområde, Gysam. Elever från Säters Kommun blir mottagna som förstahandssökande och erbjuds samtliga program inom ramen för avtalet.
Säters kommun kan teckna flera samverkansavtal. Det finns inget i Gysams avtal som förhindrar detta.
Ansökan till RIG samt gymnasieprogram
Elever som söker till riksrekryterande program blir antagna i första hand och har rätt till inackorderingstillägg.
Ansökan till NIU samt gymnasieprogram
Elever söker till NIU där urval sker genom idrottsliga meriter, referenser från t ex tränare samt provträningar eller dylikt. Eleven söker till gymnasieprogram enligt sedvanligt ansökningsförfarande.
En elev tas alltid emot i första hand om utbildningen inte erbjuds i hemkommunen eller dess samverkansområde. Eleven har rätt till inackorderingstillägg.
Utanför samverkansområdet är elevens mottagande i anordnande kommun beroende av om utbildningen erbjuds i hemkommunen (eller dess samverkansområde) eller inte. Om utbildningen erbjuds av hemkommun kommer eleven att tas emot i andra hand dvs. sedan alla mottagna i första hand beretts plats.
För att öka valfriheten att välja gymnasieutbildning i hela landet för Säters elever är det nödvändigt att teckna samverkansavtal så att eleven tas emot i första hand trots att utbildningen erbjuds i hemkommunen eller dess samverkansområde.
En elev som tas emot i andra hand är inte berättigad till inackorderingstillägg enligt Skollagen 15 kap, 32 §, punkt 1.
Samverkansavtal krävs för att uttagna NIU-elever från Säters kommun ska tas emot som sökande i första hand på utbildningar utanför Gysam.
Kan skolan neka en ledighetsansökan?
keyboard_arrow_downJa, skolan kan neka en ledighetsansökan.
Enligt svensk skollag råder skolplikt för alla elever i årskurs 1–9. Alla elever har både rätt till och samtidigt plikt att närvara under läsårets 178 skoldagar.
Ledighet är inte en ovillkorlig rätt för eleven. Beslut ska föregås av en prövning av vad som talar för och emot begäran av ledigheten.
Vi följer skollagen vilket innebär att ”en elev får beviljas kortare ledighet för enskilda angelägenheter”. Det innebär också att beslut om längre ledighet endast får ges om ”synnerliga skäl” finns. (Skollagen 7 kap, 18 §). På Skolverkets webbplats kan du läsa mer om vad som gäller.
Om det finns synnerliga skäl kan ledighet utöver tio skoldagar beviljas. Det innebär att mycket starka skäl ska finnas, att det är synnerligen viktigt för eleven att vara ledig. Att åka på semester med familjen är generellt inte ett synnerligt skäl.
Hur kan jag klaga på skolverksamheten?
keyboard_arrow_downDu kan skicka in klagomål, beröm och idéer kring förskola och skola. Mer information finns på kommunens webbsida Synpunkter, beröm och klagomål.
Självklart får du skicka in synpunkter anonymt. Om du lämnar namn och adress, telefon eller e-postadress, kommer vi att meddela dig hur dina synpunkter tas om hand.
Kan jag överklaga ett beslut om skolskjuts?
keyboard_arrow_downJa, du kan överklaga ett beslut om skolskjuts. Beslut kan skriftligen överklagas hos Förvaltningsrätten i Dalarnas län. Du kan läsa mer om rätten till skolskjuts på Skolverkets webbplats.
Var lämnas överklagandet?
Skrivelsen ska lämnas eller skickas till:
Samhällsbyggnadsnämnden
Box 300
783 27 Säter
Tid för överklagande
Nämnden ska ha fått din skrivelse inom tre veckor från den dag du fick del av beslutet.
Hur du utformar ditt överklagande
- ange vilket beslut du överklagar och ärendets diarienummer (dnr)
- skriv gärna varför du tycker att nämndens beslut är fel och hur du tycker att beslutet ska ändras
- du får också gärna skicka med handlingar som du tycker stöder din ståndpunkt.
För mer information, kontakta samhällsbyggnadssektorn på telefon 0225-55 000 eller via e-post sbn@sater.se
Underteckna överklagandet
Skrivelsen ska undertecknas och namnteckningen förtydligas. Uppge också postadress och telefonnummer dagtid.
Om du anlitar ombud, kan ombudet underteckna skrivelsen. Skicka i så fall med en fullmakt.
Vilka regler gäller för stående i bussar?
keyboard_arrow_downEn buss får ha så många stående som den är godkänd för i besiktningen, och som framgår av registreringsbeviset.
Förarens skyldighet
”Föraren skall se till att passagerare som är under femton år använder bilbälte”. Ur Trafikförordningen 4 kap. 10 §. Det innebär att föraren alltid i alla typer av busstrafik ska se till att passagerare under 15 år använder bälte om sådant finns.
Har du frågor om säkerhet ombord på buss? Kontakta Dalatrafik på telefon 0771-95 95 95.
Vem bestämmer skolskjutsreglerna?
keyboard_arrow_downSkolskjutsarna bestäms av både skollagen och skolskjutsreglementet för Säters kommun.
Enligt skollagen 10 kap, 32 §, har elever i kommunal grundskola rätt till kostnadsfri skolskjuts. Även elever i grundsärskolan och gymnasiesärskolan har samma rätt enligt skollagen. Se mer information på Skolverkets webbplats vad som gäller för skolskjuts.
Kommunen har ingen laglig skyldighet att ordna skolskjuts för gymnasieelever. Däremot har gymnasieelever (till och med vårterminen det år de fyller 20 år) rätt att få ersättning för sina dagliga resor mellan hemmet och skolan enligt lagen om kommunernas skyldighet att svara för vissa elevresor (1991:1110). Läs mer på Sveriges riksdags webbplats om kommunernas skyldighet att svara för vissa elevresor.
I Säters kommuns skolskjutsreglemente, fastställt av kommunfullmäktige, finns riktlinjer för den praktiska tillämpningen av skollagens bestämmelser.
Varför är skolskjutsarna vid farliga platser?
keyboard_arrow_downKommunen genomför vid behov eller minst vart tredje år en dokumenterad trafiksäkerhetsbesiktning av skolskjutsvägarna och hållplatserna. Besiktningen görs tillsammans med väghållaren och Region Dalarna enligt förordning (1970:340) Om skolskjutsning.
Kontakta trafiksamordnaren på Säters kommun på telefon 0225-55 161 om du har frågor om hållplatser för skolskjuts.
Vem ansvarar för busstider, resvägar och busshållplats?
keyboard_arrow_downSkolskjuts i Dalarna utförs av Region Dalarnas kollektivtrafikförvaltning på uppdrag av Dalarnas kommuner. Det gemensamma skolskjutsreglementet kompletteras med en lokal bilaga som avser regler för den egna kommunen. Skolskjutsreglementet är antaget av kommunfullmäktige i Säters kommun.
Kommunen genomför vid behov eller minst vart tredje år en dokumenterad trafiksäkerhetsbesiktning av skolskjutsvägarna och hållplatserna. Besiktningen görs tillsammans med väghållaren och Region Dalarna.
Vid risk för trafiksäkerhetsproblem, exempelvis vid halka, kan entreprenören ställa in en skolskjuts helt eller delvis. Vid sådant tillfälle ska skolan informeras omgående. Skolan vidarebefordrar informationen till berörda elever och eller vårdnadshavare.
Vårdnadshavare har ansvaret för att eleven på ett tryggt och säkert sätt kommer till och från hållplatsen där eleven ska gå på och av bussen.
Gäller skolkortet under lov?
keyboard_arrow_downSkolkorten gäller på Dalatrafiks bussar i hela Dalarna. Du får göra hur många resor du vill. Skolkorten gäller även under helger. Det gäller också alla lovdagar under terminen (till exempel sportlov, påsklov och höstlov).
Korten gäller inte under jullov och sommarlov.
Det gäller både dig som går i grundskolan och för dig som går i gymnasiet.
Läs mer om vad som gäller för skolkorten för dig som går i grundskolan på Dalatrafiks webbplats.
Läs mer om vad som gäller för skolkorten för dig som går i gymnasiet på Dalatrafiks webbplats.
Vad gör jag om jag tappat bort mitt busskort?
keyboard_arrow_downAnvänd vår e-tjänst för att beställa nytt kort.
Vad ska jag som förälder tänka på när det gäller mina barns skolväg eller skolskjuts?
keyboard_arrow_down- Du har ansvar för ditt barns säkerhet till och från den hållplats som skolskjutsen hämtar och lämnar ditt barn vid.
- Om ditt barn inte finns vid hållplatsen vid den tidpunkt skolskjutsen ska hämta, är det ditt ansvar att se till att barnet kommer till och från skolan.
- Om ditt barn byter adress ska du omgående meddela detta till kommunens skolskjutshandläggare.
- Du ska meddela i god tid om ditt barns skolskjuts ska avbokas, detta gäller särskilt vid skolskjutsar bokade via Beställningscentralen (BC) Dalarna.
- Du har ansvar för att ditt barn inte uppträder störande eller på annat sätt saboterar ordningen.
Hur lång tid måste jag vänta på bussen?
keyboard_arrow_downSkolornas ramtider är start- och sluttider för samtliga klasser. Alla skolskjutsar organiseras efter ramtiderna. Det innebär att det inte görs någon anpassning till sovmorgnar eller håltimmar. Väntetiden ska endast i undantagsfall uppgå till 45 minuter på morgon respektive eftermiddag, utifrån skolans ramtider.
Den sammanlagda restiden för skolskjuts bör inte överstiga 60 minuter på morgon respektive eftermiddag.
Vad krävs av mig som förälder när mitt barn är ledigt från skolan?
keyboard_arrow_downDet är ditt ansvar att hjälpa ditt barn att göra de uppgifter som ditt barn får i samband med en ledighet. Ta kontakt med ditt barns lärare i samband med att du lämnar in en ansökan om ledighet och kom överens med läraren om vad som är lämpligt i ert fall.
Kan jag ändra barnets schema när som helst?
keyboard_arrow_downJa, det går bra att ändra barnets schema när du får ändrade arbetstider. Lägg in gällande tider i Tempus, gärna med så god framförhållning som möjligt.
Tänk på att avdelningen behöver ha en viss framförhållning så att personalens schema kan anpassas.
Logga in med e-legitimation till vår e-tjänst och registrera de nya tiderna.
Vad är allmän förskola?
keyboard_arrow_downDitt barn har rätt till allmän förskola 525 timmar per år från och med höstterminen det år som barnet fyller tre år. Allmän förskola har du rätt till oavsett om du som förälder arbetar, studerar eller är arbetslös. Allmän förskola är kostnadsfri.
Det är kommunen som bestämmer tiderna för den allmänna förskolan och i Säter är tiden tisdag till torsdag kl. 09.00–14.00 från slutet av augusti till maj.
Allmän förskola erbjuds inte då skolan har lov, till exempel påsklov. Allmän förskola erbjuds inte heller inom den pedagogiska omsorgen (familjedaghemmen).
Hur skaffar jag en e-legitimation?
keyboard_arrow_downEtt flertal banker samt Telia utfärdar e-legitimation. Läs mer om hur du skaffar e-legitimation på elegitimation.se.
Kan jag få minskad avgift när jag har semester eller längre tids ledighet?
keyboard_arrow_downNej. Du betalar för platsen i förskolan så länge som ditt barn har en placering. Om du vill säga upp platsen är uppsägningstiden en månad.