Timvikarie inom vård och omsorg

Vill du jobba som timvikarie inom vård och omsorg?

Inom Säter kommuns äldre- och funktionshinderomsorg finns det varje dag behov av medarbetare för tidsbegränsade uppdrag. Uppdragen utförs på våra äldreboenden, i våra gruppbostäder och hemma hos kommuninvånare – dygnet runt, året om.

Så här blir du timvikarie

Säters kommun tar emot intresseanmälningar för att jobba som timvikarie inom vård och omsorg året om. Du lämnar din CV och personliga brev i vår digitala sökandebank (se länk längre ner på sidan).
När du gör din intresseanmälan får du svara på frågor om din bakgrund och vilken verksamhet du önskar jobba i.

Om dina tidigare kunskaper och erfarenheter matchar Säters kommuns behov kommer du att få möjlighet att spela in en videointervju.

Intervjun är digital och görs med hjälp av Recrights programvara för videointervjuer. Allt du behöver är en dator med kamera eller en mobil, samt en stabil internetanslutning. Vi genomför videointervjuer för att så många som möjligt ska få chansen att presentera sig närmare.

Du kommer att få spela in dina svar på sju förinspelade videofrågor från sociala sektorns chef Inga-Lill Frank. Beräknad tidsåtgång är ca sju minuter.

Bra att känna till är att du kan spela in dina svar obegränsat antal gånger, tills du är nöjd med slutresultatet.

Går du vidare från videointervjun väntar en fysisk anställningsintervju och eventuell referenstagning.

OBS! Om du har tidigare erfarenhet från vård och omsorg vill vi gärna ett tjänstgöringsintyg som styrker din tidigare anställningstid. Har du inte redan fått ett tjänstgöringsintyg, beställ det hos lönefunktionen (eller motsvarande) hos den arbetsgivare där du varit anställd. Du behöver kunna visa upp tjänstgöringsintyget vid den fysiska anställningsintervjun.

Varmt välkommen att lämna din intresseanmälan här.

Bemanningsenheten

Sedan januari 2025 är bemanningsenheten en fast enhet inom kommunens sociala sektor med uppdraget att bemanna verksamheterna särskilt boende, hemtjänst och funktionsnedsättning med timvikarier. När ordinarie vård- och omsorgspersonal är frånvarande på grund av semester, sjukdom, vård av barn eller liknande bemannar enheten de olika arbetsplatserna med timvikarier.

Bemanningsenheten kan erbjuda 39 arbetsplatser och gör det möjligt att matcha tillgängliga vikarier med behov i alla berörda verksamheter i den sociala sektorn. Genom att samla rekrytering och bokning av vikarier centralt möjliggörs det för vikarierna att jobba i flera verksamheter. Introduktionsutbildning sker på samma sätt med samma innehåll för samtliga vikarier.

Vikarier likaväl som fast anställda omfattas av kommunens kollektivavtal, med lön, Ob-ersättning, sjuklön, semesterersättning och pensionsinbetalningar. Bemanningsenheten tillämpar samma principer för alla vikarier, vilket skapar jämlika villkor. Det minimerar risken att vikarier behandlas olika beroende på vilken verksamhet de jobbar inom.

Eftersom all arbetstid registreras centralt hos bemanningsenheten, går det att få en bättre överblick över vikariernas LAS-dagar (för rätten till fast anställning).

Kontakta oss

När du kontaktar oss är det Säters kommuns kundtjänst som tar hand om dina frågor. Om du vill prata med en särskild person eller avdelning kan vi koppla dig vidare.

Öppettider

Måndag–fredag (lunchstängt 12.00 - 13.00): 08.00 — 16.15

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Mejla oss

Skicka ditt mejl till kommun@sater.se.

Ring oss

Prata med oss på tfn 0225-55 000.

Besök oss

Besök oss på Rådhuset, Åsgränd 2, Säter.