Leverantörsfakturor till Säters kommun

E-faktura till Säters kommun

Vi uppmanar dig som är leverantör till Säters kommun att skicka era fakturor elektroniskt. Det format vi arbetar med är Svefaktura, standarden för e-fakturor i Sverige.

En elektronisk faktura eller e-faktura är en faktura som är utfärdad, skickad och mottagen i ett strukturerat elektroniskt format som gör det möjligt att behandla den automatiskt och elektroniskt. En faktura som är skickad via mejl eller post är inte en elektronisk faktura enligt definitionen.

Du som kan e-fakturera idag

Säters kommun använder sig av InExchange som VAN-operatör. Om du behöver hjälp att komma igång med e-faktura till oss kan du vända dig till InExchange, för att få hjälp. Kontaktuppgifter hittar du på InExchanges webbplats.

Kommunens organisationsnummer är:
SE2120002247

Kommunens GLN-nummer är:
7362120002245

Kommunens PEPPOL-id är:
0007:2120002247

Det är viktigt att du anger beställarens referenskod i fakturans fält för referens. Referenskoden består av två siffror följt av ett antal bokstäver. Beställaren meddelar koden i samband med beställningen.

Du som inte e-fakturerar idag

Hör med din systemleverantör gällande möjlighet att skapa e-faktura.

Lag om krav på e-faktura

I juni 2018 beslutade Riksdagen att anta lagen om e-faktura till följd av offentlig upphandling enligt lagen om offentlig upphandling SFS 2018:1277. Denna lag trädde i kraft den 1 april 2019. Lagen innebär att alla inköp som blir gjorda till följd av upphandlingslagarna LOU, LUF, LUFS eller LUK ska faktureras via e-faktura.

Med anledning av detta övergår Säters kommun succesivt till att endast ta emot elektroniska fakturor. Möjligheten att skicka pappersfaktura kommer att försvinna. E-fakturering ger en snabbare och effektivare hantering.

Mer information om lagen kan du läsa på Sveriges riksdags webbplats.

Fakturaadress:

Säters kommun
Box 7
783 21 Säter

Det är viktigt att du anger beställarens referenskod i fakturans fält för referens. Referenskoden består av två siffror följt av ett antal bokstäver. Beställaren meddelar koden i samband med beställningen.

Kontakta oss

När du kontaktar oss är det Säters kommuns kundtjänst som tar hand om dina frågor. Om du vill prata med en särskild person eller avdelning kan vi koppla dig vidare.

Öppettider

Måndag–fredag (lunchstängt 12.00 - 13.00): 08.00 - 16.15

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Mejla oss

Skicka ditt mejl till kommun@sater.se.

Ring oss

Prata med oss på tfn 0225-55 000.

Besök oss

Besök oss på Rådhuset, Åsgränd 2, Säter.