Skedvi Bröd är nominerade till Årets Säterambassadör
Näringslivskontoret presenterar stolt: De nominerade del 6.
Inför de utmärkelser som delas ut vid årets Företagarfest den 4 juni vill vi i en serie korta reportage presentera resultaten av jurygruppernas arbete. Idag presenteras en av tre nominerade till Årets Säterambassadör.
När jag når Anders Åkerberg, en av grundarna och ägare till Skedvi Bröd, står påsken för dörren med allt vad det innebär för ett besöksmål med bland annat saluhall.
-Vi har ju Konstspaning i Säterbygd lördag och söndag över påsk också, det brukar starta vår ”sommarsäsong” med en hel del besökare, berättar han.
Hur startade allt detta med Skedvi Bröd och den verksamhet vi kan se här idag?
-När RUT-avdraget kom 2007 började vi skissa på städföretaget Prioleva Hemservice som vi sjösatte 2008. Det var Malin Floridan, Henrik Hammarström och jag. Vid valet 2010 så blev avdraget, som kallades pigavdraget, en valfråga, vi kände då att vi behövde fler ben att stå på och startade Prioleva Middagsservice, med matkassar. 2012 stärkte vi upp med förvärvet av Dalakassen. Middagskassarna var inriktade på vardagsmat och vi insåg snart att det inte fanns avsättning för de finaste styckningsdetaljerna i kassarna. Då vaknade tanken på en saluhall, berättar Anders och fortsätter:
-Vi letade lokal här i Skedvitrakten att hålla till i när Sören Andersson, som var platschef för Vika Bröd, erbjöd en möjlighet. De hade fixat till sin verkstadsdel för fabriksförsäljning av brödet, där kunde vi starta saluhall. Då kunde de ha öppet mer utan att själva behöva rodda med personal. Så fick det bli och Visthusboden såg sitt ljus.
-Det var roligare att arbeta med mat än med hemservice och vi behövde renodla verksamheten. Homemaid ville köpa hemservicedelen, det var vi glada för och tänkte fira när vi samma dag som köpet gick igenom fick beskedet att tillverkningen av Vika Bröd i Skedvi skulle läggas ner. Luften gick ur oss och hela bygden.
Leksands Bröd, som ägde och drev Vika Bröd, ville inte ha kvar lokalen efter nedläggningen. Vi förhandlade med dem i sex månader, från början var det tänkt att vi skulle kunna köpa lokalen och hyra inventarierna men så blev det inte. De rev ut allt, inklusive bakugnarna, innan köpet gick igenom, berättar Anders.
-Under den här tiden hade en Facebook-grupp bildats där engagemanget för Vika Brödet var stort och snabbt fått 7 000 medlemmar.
Tack vare det engagemanget lyckades vi samla in pengar för att bygga upp bakugnarna igen. Många företag hjälpte också till med återuppbyggnaden bland andra Byggpartner, Karl Hedin, ME Plåt-konstruktioner, elektriker, rörmokare och många fler.
-Det hela blev en David mot Goliat-historia och vi fick mycket publicitet, vilket naturligtvis hjälpte till, säger Anders.
Vi gjorde också en nyemission där vi sålde 30 % av aktierna till 12 personer som gick in med totalt 3 miljoner.
Med kniven på strupen klarade vi den annonserade invigningen av bageriet i december 2014, det kom närmare 3 000 personer.
Oj! Och sedan dess har det hänt en hel del kan man se, eller hur?
-Ja, verkligen, berättar Anders vidare:
2016 flyttade vi butiken och öppnade upp nuvarande ingång och mejeriet startade sin verksamhet.
2018 hade vi pop up-restaurang under sommaren
2019 byggde vi en permanent restaurang
2021 öppnade vi upp gårdsplanen med containers för kafé och butiker och så startade växthuset sin verksamhet.
Idag är vi flera entreprenörer som arbetar tillsammans under samma tak och varumärke: Skedvi Bröd. Det är bara Stora Skedvi Mejeri som har ett eget varumärke.
Eftersom våra besökare, gäster och kunder upplever oss som ett besöksmål så vill vi agera så, alla måste leverera på samma nivå och dra åt samma håll. Vi har gemensamma personalmöten och arbetar tillsamman i ledningsgruppen.
Både Pernilla, som driver mejeriet, och Jenny, som driver växthuset, har arbetat i saluhallen innan. Det är så roligt att de har vågat ta steget och blivit sina egna. Det är överhuvudtaget ett väldigt positivt klimat bland våra leverantörer. Roligt också att Kanel och Kummin tagit över efter tidigare bagaren Christer, tillsammans drar vi folk till bygden, tillägger Anders entusiastiskt.
Så vad ser du framför dig om fem år?
-Det saknas boende, vi skulle behöva bäddar för att kunna utveckla konferensdelen, så det ser jag framför mig. Det skulle också behövas någon form av utbildning om hur mat av bra kvalité kommer till. Något som riktar sig till både barn och vuxna. Idag har vi tappat all kunskap om hur mat produceras, vilka sädesslag det finns, vilka djur som äter vad och hur landskapet skulle se ut till exempel här i Skedvi om vi inte hade matproduktion. Det är viktig kunskap, avslutar Anders.
Lycka till med allt framöver!
-Tack!
Vinnarna i samtliga kategorier avslöjas på Företagarfesten den 4 juni, läs mer och köp biljetter här .