Lidéns möbler är nominerade till Årets Säterambassadör
Näringslivsenheten presenterar stolt: De nominerade, del 5.
Inför de utmärkelser som delas ut vid årets Företagarfest den 4 juni vill vi i en serie korta reportage presentera resultaten av jurygruppernas arbete.
Jag når Marie Lidén via telefon en fredag när hon är i butiken.
Hej Marie, Lidéns möbler är en av tre nominerade företag till utmärkelsen Årets Säterambassadör!
-Så roligt, ett bra besked så här innan helgen, säger Marie.
Berätta, ni är ju ett anrikt företag som funnits i Säter länge, hur började historien om Lidéns?
-Det startade 1898 som ett möbelsnickeri, då i Skomsarby, Stora Tuna, men det stod inte på förrän man flyttade till Mora By i Gustafs.
Snickeriet behövde mer plats och 1914 flyttades det till Säter där Alfred hade köpt Hedlöfska gården. Förutom snickeriet, drev man också en läsk- och vattenfabrik och levererade is till restauranger och caféer. Det var innan de elektriska kyl- och frysskåpen blev var mans egendom, berättar Marie och fortsätter:
Med åren tog försäljningen av möbler från andra tillverkare över, över de egenproducerade produkterna. Vi la även tidigt mycket krut på att visa möblerna i hemlika miljöer – det gör vi fortfarande.
När den nya riksvägen skulle dras 1969, så revs slutligen fabriken. Vi säljer enbart möbler från andra tillverkare och min pappa jobbade mycket med att ta fram ett sortiment som visar vad vi står för och som våra kunder förhoppningsvis gillar. Framför allt jobbar vi med svenska och skandinaviska möbeltillverkare.
Vad minns du från butiken under din barndom?
-Farmor arbetade med sömnad och farfar satt på sitt gamla kontor och rökte, han hade då gått i pension. Jag minns stora korgar med prydnadskuddar som man ville leka med men naturligtvis inte fick och alla trådrullar i olika färger, berättar Marie.
2015 gick pappa bort. Min syster och jag ärvde företagare. Jag gick in som VD och nu är min kusin Johan butikschef här i Säter, så det är ett riktigt familjeföretag.
Jag bor sedan länge i Göteborg och jobbar därifrån med framför allt marknadsföring, webbshoppen och ekonomi. Jag ser till att vara i butiken till och från, det är så roligt att vara på plats och arbeta med personalen och träffa våra kunder i butiken.
Hur många är ni idag?
-Vi är sex personer. Under 1 ½ har vi bytt ut nästan hela personalskaran, dels genom pensionsavgångar, dels för att man har slutat av andra skäl. Så nu är vi inne i en nystartsfas med nya, medarbetare, som vi är jätteglada för.
Var har ni era kunder?
-Vårt skyltläge vid riksvägen gör att vi får en del spontanbesök från andra delar av Sverige men vår kundanalys säger oss att det är framför allt i södra Dalarna vi har våra kunder. Nätkunder kommer från hela Sverige.
Har pandemin påverkat er?
Absolut, vi hade tur där. E-handeln har gått riktigt bra och människor har valt att satsa på sina hem. Vi har däremot haft logistikproblem och svårt att få fram varor, där har pandemin ställt till det.
Nu, med kriget i Ukraina och inflationen ser vi en hel del prishöjningar komma.
Om fem år, vad befinner sig Lidéns då?
-Åh, det är svårt att sia om. Vi har säkert lagt in ytterligare en växel i hållbarhetsfrågan. För några år sedan gjorde vi en hållbarhetsguide, det arbetet går att utveckla liksom affärsmodellen. Näthandeln premierar inte små handlare, så där måste vi jobba för att kunna möta upp de stora, snabba, aktörerna.
I butik är det snarare tvärt om. Här får besöket ta tid; det är upplevelsen, det personliga bemötandet och servicen som räknas, kunden ska känna att den landar.
Jag vill också skicka med en hälsning från oss med butiker i centrum; Vill ni har butikerna kvar så fortsätt att handla hos oss, avslutar Marie.
Lycka till framöver!
-Tack!
Vinnarna i samtliga kategorier avslöjas på Företagarfesten den 4 juni, läs mer och köp biljetter här .