“När man kämpar kommer det en lösning”

Det är en kylig dag när företagsamma Leyla Çelic välkomnar oss in i värmen på restaurang Athena, ett av de tre ”benen” hon står på förutom Avestakliniken, en skönhetsklinik som fram till nu legat i Avesta, och Golfrestaurangen i Säter.

Hur länge har du drivit Athena?

-I tio händelserika år, säger Leyla, och berättar:
Vi gjorde en riktig renovering här 2017 och hade då stängt i 5 månader. När vi öppnade fick vi kämpa för att få tillbaka våra kunder igen. Då, 3 månader efter återöppnandet, i december 2017, kom en gäst in och sa att det kom rök ut från taket.  Min personal trodde först det var rök från vår egen eldstad men det visade sig att det brann för fullt i ett aggregat och rök bolmade ut längs takets kanter!

Leyla, som vid tillfället var i Avesta kom fram till restaurangen samtidigt som flera brandkåren anlände.

-Det var verkligen hemskt. Jag blev så chockad och naturligtvis ledsen. Hela restaurangen blev brand- och fuktskadad, och vi som nyss renoverat. Det tog oss 9 månader att få till restaurangen igen, jag var nästan på väg att ge upp men kämpade, letade bästa offerterna och fick lov att ta lån för att bekosta upprustningen. När vi sedan öppnade var det åter dags att jobba på för att få tillbaka gästerna, få dem att upptäcka oss igen. Vi reste oss och kom på fötter, då kom nästa dråpslag, pandemin.

Ja pandemin, hur har ni klarat den?

-Jag fick stänga min andra rörelse, Avestakliniken, var på plats här hela tiden. Vi slog igen lunchserveringen, för få gäster helt enkelt och vi drog ner på personal. Vi jobbade med Take Away och presentkort för halva priset, vi försökte hitta olika lösningar. Hela branschen drabbades verkligen hårt och jag hade inga reserver kvar efter branden.

Då som ett tecken på att jag inte skulle ge upp fick jag möjlighet att driva Golfrestaurangen! När man kämpar kommer det en lösning, säger Leyla med glädje.

Du har letat lokal här i Säter för att kunna flytta hit din klinik också, hur har det gått?

-Vi har hittat en lokal nu på Kungsvägen 31, och har precis öppnat där. Jag fastnade direkt för de fina fräscha lokalerna där.

Vad gör ni på kliniken?

-Allt som har med skönhet att göra, hudvårdande behandlingar, frans- och brynvård, tandblekning, ansiktsbehandlingar och mycket annat.
Nu har jag samlat allt här i Säter där jag också bor vilket känns bra.

Hur trivs du här i Säter?

-Säter är en lugn och mysig stad, jag har bott i Mora, Borlänge och Avesta men trivs bäst här.
Hela tiden har jag varit angelägen om att se till att mina barn får en bra uppväxtmiljö. Säters kommun gör också mycket bra för företagen som frukostmöten och annat.
Sverige är för övrigt ett fantastiskt land. Jag är kurd och kom hit från Turkiet när jag var barn. Här kan man leva ett fritt liv även som kvinna och inte ses som ett objekt eller en mans ägodel, vilket verkligen inte är en självklarhet i mitt födelseland.

Nu har jag arbetat, drivit företag och betalat skatt här i 25 år, jag känner mig stolt över att kunna bidra till välfärden.

Så vad händer här på Athena framöver?

-Vi har vår lunchbuffé, den innehåller både thailändskt och svensk husmanskost, som vi får mycket beröm för. På juldagen kör vi Hemvändarparty, och vi har också musikkvällar och band inbokade framöver. Samtidigt bör man ju ta det lite försiktigt, vi har fortfarande en pandemi, det får vi inte glömma.

Då önskar vi dig fortsatt lycka till med dina företag!

-Tackar!

Leyla på restaurang Athena. Foto: Säters kommun.
Leyla på restaurang Athena. Foto: Säters kommun.

Intervjun ägde rum 2021.

Kontakta oss

När du kontaktar oss är det Säters kommuns kundtjänst som tar hand om dina frågor. Om du vill prata med en särskild person eller avdelning kan vi koppla dig vidare.

Öppettider

Måndag–fredag (lunchstängt 12.00 - 13.00): 08.00 - 16.15

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Mejla oss

Skicka ditt mejl till kommun@sater.se.

Ring oss

Prata med oss på tfn 0225-55 000.

Besök oss

Besök oss på Rådhuset, Åsgränd 2, Säter.