Sopbilen har svårt att ta sig fram – låt kärlen stå framme om du inte fått tömt

På grund av mycket halt väglag har det varit svårt för våra entreprenörer att ta sig fram i vissa områden de senaste dagarna. Har du inte fått dina kärl tömda, låt dem stå framme så tömmer vi så snart det finns möjlighet, med förutsättning att vägen är sandad eller grusad och farbar.

Sophämtning som vanligt under julhelgerna

Vi hämtar ditt avfall på ordinarie hämtningsdag även under julhelgerna. Är det mycket halt väglag kan det dock hända att vi kommer senare och tömmer dina kärl. Ställ ut dina kärl senast kl. 05.00 på din hämtningsdag och låt dem stå tills vi har tömt. Se när vi hämtar ditt avfall på sidan Hämtningsdagar.

Vem ansvarar för att vägen är farbar?

Trafikverket ansvarar för allmänna vägar. Kommunen ansvarar för att snöröja kommunala vägar. På landet är det ofta enskilda vägföreningar eller samfällighetsföreningar som själva ansvarar för att att snöröja sina vägar.

Om du inte får dina kärl tömda alls

Skulle inte sopbilen kunna ta sig fram alls kan du ställa ut en extra säck bredvid kärlet vid nästa ordinarie hämtningsdag.

Därför får sopbilarna svårt att ta sig fram vintertid

Vintertid kan dåligt snöröjda vägar och halka göra att sopbilen får svårt att köra och fastnar på vägar där andra bilar tar sig fram. Det är ganska vanligt att fastighetsägare ifrågasätter varför sopbilen kör fast när de själva tar sig fram utan problem. Här nedan förklarar vi varför det är så.

Kontakta oss

När du kontaktar oss är det Säters kommuns kundtjänst som tar hand om dina frågor. Om du vill prata med en särskild person eller avdelning kan vi koppla dig vidare.

Öppettider

Måndag–fredag (lunchstängt 12.00 - 13.00): 08.00 - 16.15

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Mejla oss

Skicka ditt mejl till kommun@sater.se.

Ring oss

Prata med oss på tfn 0225-55 000.

Besök oss

Besök oss på Rådhuset, Åsgränd 2, Säter.