SMS-tjänst vid avbrott och annan viktig information
Nu börjar Säters kommun att använda SMS för att informera kunder och medborgare om viktig information kopplat till vatten/avlopp, renhållning och krisinformation.
– Vi vill kunna erbjuda våra kunder snabb information om sådant som berör dem direkt, här och nu, men även förbereda dem på planerade åtgärder, säger Liv Almstedt, chef för VA/Renhållning.
– Kommunen skapar en direktkanal som jag hoppas att många ska uppskatta, när det gäller de vardagliga frågorna kring vatten, avlopp och renhållning, men även när det kommer till att få kort information i olika former av krislägen, säger Marie Palm, kommunikationschef.
– Det kan till exempel vara så att soptömningen blivit försenad. Då kan vi meddela dem som bor i just det området, på de adresserna som berörs, säger Liv Almstedt.
Tjänsten fungerar så att Säters kommun skickar sms till de adresser eller delar av kommunen som berörs av en åtgärd eller händelse.
Tjänsten bygger på att telefonabonnemangen är kopplade till en adress. Har man kontantkort eller till exempel har ett företag på en annan adress än mobilabonnemanget är registrerat på, kommer man inte få sms-information gällande sin adress automatiskt. Detsamma gäller om man till exempel har ett fritidshus.
– Då behöver man gå in på sater.se/smstjanst och registrera sitt telefonnummer på den eller de adresser man vill bli informerad om, säger Marie Palm.
– Där går det också att avregistrera sig från tjänsten.
– Vi hoppas att det kommer bli en uppskattad tjänst. Den underlättar för oss att nå ut med viktig information till de som direkt berörs, säger Marie Palm.
Att tjänsten är igång kommer att märkas genom att det kommer ett välkomstmeddelande från Säters kommun under vecka 15.