Säters Cykel och Motor är nominerade till Årets Säterambassadör

Detta innehåll är äldre än 60 dagar.

Näringslivsenheten presenterar stolt: De nominerade, del 4.

Inför de utmärkelser som delas ut vid årets Företagarfest den 4 juni vill vi i en serie korta reportage presentera resultaten av  jurygruppernas arbete. Idag presenteras en av tre nominerade till Årets Säterambassadör.

Hej Christoffer Tiurinen, som tillsammans med sambon Emelie Wester äger och driver Säters Cykel & Motor, hur har ni det?

-Bra, och roligt att vi är nominerade till Årets Säter Ambassadör, en trevlig överraskning, säger Christoffer.

Hur började din och Emelies företagarresa?

-Den började egentligen med att vi träffades för 10 år sedan. Jag kommer från Grythyttan, jobbade då på en lastbilsverkstad i Hällefors, och Emelie körde timmerbil. En bil från firman skulle stationeras i Dalarna. Emelie skulle köra den och mitt uppdrag var att bygga bilen. Vi slog ihop våra liv och Emelie flyttade då från Säter till mig i Hällefors. Då, för 10 år sedan, ägde Emelies pappa Thomas Wester Säters Cykel & Motor.

Okey, vad händer sedan?

-Att flytta till Säter fanns egentligen inte på kartan för mig, från en liten håla till en annan, trodde jag. Men alla ”hålor” är faktiskt inte som Hällefors upptäckte jag när vi började vara i Säter mer och mer.

Jag har många företagare i min släkt och drömde redan som liten pojke om att bli egen. Emelies pappa frågade om inte vi ville köpa hans företag, det var 2014. Jag ville inte att folk skulle tro att vi fick någon fördel i köpet av företaget, så jag stod på mig och vi köpte det till samma pris som det var till salu för. Våren 2015 var Säters Cykel & Motor vårt, då började den riktiga resan, berättar Christoffer.

Hur gick det?

-Då omsatte företaget 15 miljoner nu har vi passerat 54 miljoner. Sagolikt men lite läskigt också.

Vad har ni gjort för att nå den tillväxten?

-Flera saker. En marknadsundersökning. Vi ställde oss frågan, hur kan vi få kunderna att komma till oss, vilket mervärde representerar vi? Hur gör andra, vi tittade på olika branscher för att fånga upp nya idéer. Vad kunde vi tillföra som inte var en direkt kostnad för oss? Vi insåg att ge kunderna stöd även efter köpet var en av faktorerna. Vår slogan har blivit: hos oss är du kund även efter köpet.
Vi gav också garantier som vi kanske inte alltid kunde räkna hem, men det lönade sig i längden med nöjda kunder, berättar Christoffer och fortsätter:

-Vi var med på mängder av event såsom bomässor och lastbilsevent, som ett udda inslag men också för att visa oss, vi är bara människor som brinner för det vi gör.
I vårt land ska man kanske inte sticka ut, Jante du vet. Men vi köpte en stor fin bil med stort släp som vi prydde med vår logga, som verkligen syntes. Det funkade när man visar att man ändå har båda fötterna på jorden, säger Christoffer.

1 ½ år senare byggde vi ut för ny entré. Då förstod vi inte att vi skulle växa så som vi gjort. Hade vi vetat det så hade vi byggt ut mer ändå. Vi säljer totalt 500 maskiner om året, varav hälften är snöskotrar. För att veta vad vi ska göra hur och när gör vi affärsplaner för 3 år framåt.

Hur har det gått för er under pandemin?

Vi jobbar tack och lov med utomhussport, powersports, så det har gått bra hittills. Det har däremot varit svårt att få fram vissa produkter och det är det fortfarande. Vi var osäkra i början vad som skulle hända, hur mycket sjukfrånvaro det skulle bli och gjorde upp planer för att säkra likviditeten. Men allt gick ändå bra. Måste säga att vi har ett fantastiskt team på plats, vi har tydlig dialog, vi arbetar och planerar ihop, berättar Christoffer.

Vad händer då framöver i företaget?

Vi växer hela tiden och nu har vi sålt av cykeldelen för att få mer plats. Samtidigt ville jag inte att den skulle försvinna från Säter, jag är mån om samhället och har satsat en del här. Jag tog kontakt med Marcus Ljungkvist, ägare av Cykel och längdspecialisten i Falun. I samma veva fick jag möjlighet att köpa huset där PP Rental tidigare höll hus. Där kommer Marcus att öppna cykelbutik i slutet av april.

Vi ska nu koncentrera oss på motorsidan. Mycket kommer att bli elektrifierat framöver, alla typer av fordon, motorcyklar typ cross med flera.  Om 2 år är de eldrivna här på riktigt. Då gäller det att vara med, kunna ta hand om det, ha infrastrukturen på plats. Vi har stora ytor att bygga solceller på för att ha laddning till fordonen. Vi behöver också sätta en tydligare organisation, vem som gör vad. Tidigare har alla i princip gjort allt. Vi ökar alla löner hos oss nu, en stor kostnad för oss men också en investering.

Kommer ni att byta namn nu?

Ja, vi är inte riktigt klara med det ännu men vi kommer att behålla ortsnamnet Säter med på något sätt.

Hur många är ni idag?

-Vi är 12 på lönelistan. Emelie har HR-frågorna på sitt bord, står för det pedagogiska och tar hand om all personal. Jag har trappat ner lite i företaget, även om jag älskar kundmötet, att vara på plats och hjälpa människor i sina köpbeslut. Eller kanske just därför, behöver minska min tillgänglighet lite, har till och med suttit i soffan och sålt maskiner över Snapchat. Så personligen arbetar jag med några andra projekt just nu. Jag har jobbat 14 timmar om dagen, 7 dagar i veckan. Det har blivit lite väl mycket. Många tycker kanske att man inte har ett liv men jag brinner för detta och att få arbeta med sitt intresse är en förmån. Så de andra företagsprojekten är lite som en ursäkt för att inte vara operativ och på plats hela tiden.

Har du utifrån era erfarenheter, några tips till den som vill starta företag?

Kontakter är A-O, och att ta rygg på andra och snappa upp kunskap och tips, inte uppfinna hjulet själv. Samtidigt får man sålla, ha ett filter mellan örat och hjärnan så att säga. Jag har lärt känna mig själv under resan. Insett att jag inte är så hårdhudad, tänker mer med hjärtat än med hjärnan. Alla tips jag har fått har inte funkat för mig, det gäller att översätta till den person man själv är.
Det gäller också att ha en plan, inte bara sitta still och vänta på vad som händer, avslutar Christoffer.

Lycka till med allt framöver!

-Tackar!

Vinnarna i samtliga kategorier avslöjas på Företagarfesten den 4 juni, läs mer och köp biljetter här 

Kontakta oss

När du kontaktar oss är det Säters kommuns kundtjänst som tar hand om dina frågor. Om du vill prata med en särskild person eller avdelning kan vi koppla dig vidare.

Öppettider

Måndag–fredag (lunchstängt 12.00 - 13.00): 08.00 - 16.15

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Mejla oss

Skicka ditt mejl till kommun@sater.se.

Ring oss

Prata med oss på tfn 0225-55 000.

Besök oss

Besök oss på Rådhuset, Åsgränd 2, Säter.