Så räknar du veckorna i det nya hämtningsschemat för Hemsorterat

Sedan sommaren 2025 har sopbilen börjat hämta plast- och pappersförpackningar hemma hos dig som har en villa eller äger ett fritidshus i Säters kommun. Nästa vecka (vecka 35) börjar vi hämta förpackningarna.

  • Det kommer att vara två kärl som töms vid varje tillfälle.
  • Matavfallet töms varannan vecka, vid varje hämtning.
  • Plastförpackningar, pappersförpackningar och restavfall töms var sjätte vecka enligt ett rullande schema.

I samband med att det skickades ut ett brev i somras med exempel på ett nytt hämtningsschema har vi märkt att många undrar över hur veckorna räknas och vilken vecka som är vecka 1. Vecka 1 är den första veckan som du har sophämtning med de nya kärlen.

Så här funkar det:

Du som har sophämtning ojämna veckor

  • Vecka 35 (från måndag 25 augusti) – Hämtning av matavfall och plastförpackningar
  • Vecka 36 – Ingen hämtning av avfall
  • Vecka 37 – Hämtning av matavfall och pappersförpackningar
  • Vecka 38 – Ingen hämtning av avfall
  • Vecka 39 – Hämtning av matavfall och restavfall
  • … och så börjar det om igen.

Tekniska fel i sms-utskick: Ingen tömning av restavfall vecka 35!

Obs! Du som har sophämtning måndag 25 augusti och tisdag 26 augusti kommer att få en sms-avisering som ser lite konstig ut. Det ser ut som att du behöver ställa ut tre kärl. Det stämmer inte utan beror på tekniska problem och kommer att rätta till sig. Det är bara tömning av matavfall och plastförpackningar vecka 35, inte restavfall som det kommer stå i sms:et.

Du som har sophämtning jämna veckor

  • Vecka 35 (från måndag 25 augusti) – ingen hämtning av avfall.
  • Vecka 36 – Hämtning av matavfall och plastförpackningar
  • Vecka 37 – Ingen hämtning av avfall
  • Vecka 38 – Hämtning av matavfall och pappersförpackningar
  • Vecka 39 – Ingen hämtning av avfall
  • Vecka 40 – Hämtning av matavfall och restavfall
  • … och så börjar det om igen.

Så får du veta vilket kärl som ska ställas ut för hämtning

Du kan få aviseringar via sms eller e-post så du vet vilka kärl som ska tömmas. Du som är kund hos oss är registrerad för att få aviseringar. Du får automatiskt en avisering kvällen före din ordinarie tömningsdag. För att kontrollera att kommunen har rätt mobilnummer eller e-post registrerad på dig, logga in på Mina sidor. Du behöver ha mobilt bank-ID för att kunna logga in.

Även du som lämnar ditt avfall på ett gemensamt hämtställe, så kallad ministation, får ett sms. Har du fler än en fastighet får du ett sms för varje fastighet.

Du kan också se dina hämtningsdagar på Mina sidor.

Läs mer om vad som gäller för Hemsorterat för dig som bor i villa eller har ett fritidshus.

Kontakta oss

När du kontaktar oss är det Säters kommuns kundtjänst som tar hand om dina frågor. Om du vill prata med en särskild person eller avdelning kan vi koppla dig vidare.

Öppettider

Måndag–fredag (lunchstängt 12.00 - 13.00): 08.00 — 16.15

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Mejla oss

Skicka ditt mejl till kommun@sater.se.

Ring oss

Prata med oss på tfn 0225-55 000.

Besök oss

Besök oss på Rådhuset, Åsgränd 2, Säter.