Nya resultat i konsumentundersökning om kunskap, attityder och beteenden kopplat till matsvinn
Livsmedelsverket har, som en återkommande rutin, genomfört en konsumentundersökning med fokus på kunskap, attityder och beteenden kopplat till matsvinn. Underlaget används för att planerar kommande information till konsumenter. Resultaten visar att
- kunskap om bäst före-märkning, kylskåpstemperatur och hur länge mat håller i kylskåpet har ökat
- nästan 9 av 10 konsumenter svarar att bäst före-dag betyder att maten också kan gå att äta efter datumet har passerat
- fler anger att de använder sina sinnen att titta, lukta och smaka om maten går bra att äta
- hushållens matsvinn har minskar
- andelen som har 3-5° C i kylskåpet har ökat
- fler vet att tillagad mat kan hålla upp till en vecka i kylskåpet vid lägre lagringstemperatur
- många uppger att de slänger mat på grund av oro att bli sjuk
- konsumenterna gärna köper varor i butik som är lite defekta eller närmar sig bäst före-dag
Ett område där stor förbättringspotential finns är om restaurangerna erbjuder gästen att ta med överbliven mat på tallriken hem i en doggybag.
Läs mera på slv.se.