Mitt Dala Bygg är nominerade till Årets Nyföretagare

Detta innehåll är äldre än 60 dagar.

Näringslivsenheten presenterar stolt: De nominerade, del 1.
Inför de utmärkelser som delas ut vid årets Företagarfest den 4 juni vill vi i en serie korta reportage presentera resultaten av  jurygruppernas arbete.

Vi pratar idag med Fredrik Ericsson, ägare av Mitt Dala Bygg AB, en av tre nominerade till utmärkelsen Årets Nyföretagare i Säter.

Hej Fredrik, hur känns det att vara nominerad?

-Det är så roligt att bli uppmärksammad! Spännande också, vi får se hur det går.

När började din företagarresa?

-2019 startade jag tillsamman med en kompanjon.  Vi hade lite olika syn på hur man driver ett bolag så jag köpte ut honom och äger idag hela bolaget själv.

Vad gjorde du innan?

-Jag har jobbat som snickare i hela mitt arbetsliv, har varit anställd i flera bolag och lärt mig både hur man ska vara som ledare och hur man inte ska vara.
Precis innan jag startade företaget så arbetade jag i Norge med projektering och som arbetsledare.

Hur många är ni i Mitt Dala Bygg?

-Vi är nu 10 anställda. Jag tycker det är viktigt med personalen, att vi tar hand om varandra, strävar mot samma mål. Tjänar bolaget pengar så ska personalen tjäna pengar, det blir som en morot att göra ett bra jobb och det blir den bästa reklamen för oss.

Jag såg att det fanns en till Ericsson bland de anställda, är det din pappa?

-Ja, precis, det är det. Vi jobbar bra ihop, han står för strukturen och så kan han arbetsmiljöfrågor. Vi arbetar just nu för att ISO certifiera oss inom arbetsmiljö. Vi försöker ha ett bra miljötänk när vi bygger också.

Hur ser utmaningarna ut för er del?

-Vi har många uppdrag, kanske får vi tacka Corona för en bra start. Istället för resor och annat har många lagt pengarna på att rusta sina hem och bygga. Utmaningarna ligger framför allt i att hitta bra personal.

Var har ni era kunder?

-Lite var stans i Dalarna men också på andra ställen såsom Åre och Vemdalen. Ett gott rykte sprider sig.

Hur ser det ut om fem år i bolaget, vad har hänt då?

-Då är vi väl etablerade i Dalarna och har 20 anställda. Det är viktigt att behålla ett gott rykte som arbetsgivare för att få bra personal och sedan ta hand om dem. Blir vi fler än 20 så tror jag det blir för stort.
Jag vill hinna med familjen också, min fru är egen företagare hon med och så har vi tre barn. Familjen är ju ändå det viktigaste i livet.

Jag måste också tillägga att vi verkligen har vår personal att tacka för de första positiva åren, det är dom som gör detta möjligt, jag ger dom bara verktygen.  Jag är så stolt över att dom är med på vår resa och tror på mig, hoppas verkligen att dom vågar vara med lite till, avslutar Fredrik.

Då får vi önska lycka till med allt framöver!

-Tack!

Vinnarna i samtliga kategorier avslöjas på Företagarfesten den 4 juni, läs mer och köp biljetter här

Kontakta oss

När du kontaktar oss är det Säters kommuns kundtjänst som tar hand om dina frågor. Om du vill prata med en särskild person eller avdelning kan vi koppla dig vidare.

Öppettider

Måndag–fredag (lunchstängt 12.00 - 13.00): 08.00 - 16.15

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Mejla oss

Skicka ditt mejl till kommun@sater.se.

Ring oss

Prata med oss på tfn 0225-55 000.

Besök oss

Besök oss på Rådhuset, Åsgränd 2, Säter.