Möjlig ny livsmedelsbutik i kommunen – ansökan om planbesked inlämnad

En fastighetsutvecklare har visat intresse för att etablera en större livsmedelsbutik i anslutning till Kullsveden. Som ett första steg i processen har de lämnat in en ansökan om planbesked till kommunen. Syftet är att undersöka möjligheten att ändra den nuvarande detaljplanen för att möjliggöra byggnationen. Kommunen granskar nu om det finns förutsättningar att påbörja ett formellt planarbete – vilket är det inledande steget i en längre planprocess.

Vad innebär ansökan?

Ansökan kommer från fastighetsbolaget Famera, som vill utveckla området med en fastighet för handel. Planerna gäller en större livsmedelsbutik med tillhörande lokal för apoteksverksamhet. För att detta ska kunna förverkligas krävs en ny detaljplan, eftersom detaljplanen styr vad marken får användas till och hur bebyggelsen ska utformas. 
Först och främst behövs ett planbesked för att klargöra om kommunen är beredd att pröva ett förslag om att ta fram en ny detaljplan. Det är en tidig och viktig del av planprocessen, eftersom det ger både sökanden och kommunen en gemensam utgångspunkt för det fortsatta arbetet. 

Planbeskedet visar om kommunen anser att det finns förutsättningar att gå vidare med ett planarbete – till exempel utifrån översiktsplan, kommunala mål, tekniska förutsättningar eller andra intressen i området. Utan ett positivt planbesked kan inte ett formellt planarbete inledas.

Vad händer nu?

Samhällsbyggnadsnämnden, som ansvarar för frågor om samhällsutveckling och exploatering, har behandlat ärendet och lämnat ett förslag till beslut till kommunstyrelsen. Kommunstyrelsen, som hanterar övergripande och strategiska frågor, kommer nu att ta ställning till om ett planarbete ska inledas genom att besluta om ett så kallat positivt eller negativt planbesked.

Ett positivt planbesked innebär att kommunen ser potential i projektet och är villig att gå vidare med en mer detaljerad utredning och planläggning. Det betyder inte att något är avgjort – planprocessen innehåller flera skeden, inklusive samråd, granskning och möjligheter för invånare, företagare, myndigheter och andra intressenter att lämna synpunkter. 

Ett negativt planbesked innebär att kommunen väljer att säga nej till ansökan. Ett sådant beslut kan grunda sig på exempelvis att förslaget inte bedöms vara förenligt med kommunens översiktsplan, utvecklingsinriktning eller andra intressen i området. 

Under onsdagen beslutade samhällsbyggnadsnämnden föreslå kommunstyrelsen att lämna positivt planbesked.  

Förslaget till beslut skickas nu till kommunstyrelsen som ansvarar för övergripande och strategiska frågor.  

Underlag inför beslut

Inför beslutet har flera aspekter så som exempelvis dagvatten, trafik och geoteknik konstaterats att det behöver utredas ytterligare. Några utredningar har också tagits fram inför beslut, exempelvis en handelsutredning och en konsekvensanalys.

Handelsutredningen belyser marknadssituationen för handeln i kommunen idag och potential på längre sikt. Utredningen visar att många Säterbor handlar i andra kommuner och pekar på att en utvecklingspotential för handeln i Säter finns. Den visar också på utmaningar som handeln i Säter har, samt ger förslag på åtgärder som skulle kunna vara positiva för handeln. De förslagen kommer att redovisas för kommunstyrelsen som ett eget ärende – utanför planbeskedsärendet.

Konsekvensanalysen som gjorts som del av beslutsunderlaget för planbeskedet undersöker hur en ny butik kan påverka centrumhandeln och visar både möjligheter och risker. Slutsatsen är att etableringen kan bli positiv för kommunen som helhet.

Dessa underlag, tillsammans med kommunens mål och strategier, vägs in i beslutet. Ett formellt beslut förväntas fattas av kommunstyrelsen i maj. Mer information kommer att publiceras om/när processen går vidare till nästa steg.

Kontakta oss

När du kontaktar oss är det Säters kommuns kundtjänst som tar hand om dina frågor. Om du vill prata med en särskild person eller avdelning kan vi koppla dig vidare.

Öppettider

Måndag–fredag (lunchstängt 12.00 - 13.00): 08.00 - 16.15

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Mejla oss

Skicka ditt mejl till kommun@sater.se.

Ring oss

Prata med oss på tfn 0225-55 000.

Besök oss

Besök oss på Rådhuset, Åsgränd 2, Säter.