Informera konsumenter om ursprungsland för kött från 1 mars 2025
De nya bestämmelserna i Livsmedelsverkets föreskrifter om livsmedelsinformation innebär att restauranger och andra storhushållsverksamheter måste kunna informera kunder om ursprungsland för kött från nöt, gris, får, get och fjäderfä som används som en ingrediens i den mat som lagas i verksamheten.
Syftet är att konsumenter ska kunna välja kött utifrån kunskap om dess ursprung. De nya reglerna börjar gälla den 1 mars 2025.
Informationen till gästerna ska baseras på sådana uppgifter som företagarna redan idag får från sina leverantörer enligt krav från EU. Det vill säga för det kött som redan i dag måste ursprungsmärkas när det säljs i butik.
Frågor och svar
Vilka verksamheter omfattas av de nya kraven?
Storhushållsverksamheter:
• restauranger
• kaféer
• personalrestauranger
• skolrestauranger
• sjukhus
• cateringföretag
• gatukök
• food trucks
• vissa butiker
Ett storhushåll är en anläggning (inklusive ett fordon eller ett fast eller mobilt försäljningsstånd) som i sin affärsverksamhet tillagar livsmedel färdiga att konsumeras av slutkonsumenterna.
Vilket kött gäller det?
Kravet gäller för färskt, kylt eller fryst nötkött, griskött, får- och getkött, fjäderfäkött, vildsvinskött och kött av mufflonfår.
När ska information om köttets ursprung ges?
Kravet på att kunna ange ursprung för köttet som ingår i en rätt gäller när konsumenten äter maten i serveringen eller tar med en matlåda hem.
Var och hur kan informationen ges?
Uppgift om ursprungsland för kött som används som ingrediens i livsmedel får lämnas till konsument både muntligt och skriftligt på restaurangen enligt 11 b § LIVSFS 2014:4. Det måste vara tydligt för konsumenten att informationen finns att få.
Exempel på olika sätt att upplysa konsumenten:
- Företaget har en skylt i anslutning till platsen där konsumenten gör sin beställning med texten ”Fråga oss om ursprungsland för köttet i maträtten” eller ”Vill du veta köttets ursprung? Fråga oss”. (Liknande den som finns på restauranger om allergener).
- Livsmedelsföretagaren informerar varje kund muntligt om att allergeninformation och uppgift om ursprungsland för kött finns att få.
- Genom ett skriftligt anslag eller liknande i livsmedlets omedelbara närhet (t.ex. på en skylt i omedelbar närhet av en köttpaj som säljs över disk står det ursprungsland för köttet som ingår).
- Genom att ange livsmedlets beteckning och ursprungsland för kött i livsmedlet t.ex. i menyn beskrivs en rätt med beteckningen ”Svensk oxfilé med hasselbackspotatis och tryffelsmör”.
- I ett skriftligt material/broschyr som presenterar eller följer med livsmedlet. Om materialet endast ges på förfrågan från konsumenten måste livsmedelsföretagaren, precis som när informationen ges muntligt, förtydliga att materialet finns tillgängligt.
- Genom andra metoder. Det förutsätter att uppgifterna, vid behov, även kan lämnas muntligen t.ex. konsumenten kan läsa livsmedelsinformationen på en läsplatta eller datorskärm som finns i anslutning till en servering eller att information om ursprungsland för kött som ingrediens är samlad på en företagsspecifik webbsida eller app.
Finns det undantag?
Kravet på att kunna ange ursprung för köttet gäller inte
- För till exempel häst-, ren- och älgkött
- För bearbetade köttprodukter och köttberedningar som verksamheten inte tillverkat själva
- När restauranger använt sig av sammansatta ingredienser eller kött som redan värmebehandlats, till exempel färdigstekta hamburgare, som köpts in från leverantörer.
- För kött som har använts för tillverkning av buljong, fond, sky eller liknande som ingår i en rätt som serveras till konsument.
- Vid e-handel, telefonbeställning av mat eller vid utkörning av mat.
Reglerande föreskrifter