Information om defekta vattenmätare

Säters kommuns leverantör av vattenmätare har uppmärksammat oss på att ett flertal mätare som installerats i kommunen mellan 2022–2024 har ett fabrikationsfel som gör att vissa mätare riskerar att stängas av. Om mätaren stängs av slutar den att skicka avläsningar till kommunens system och vi kan därför inte se den vattenförbrukning som din faktura baseras på. Vi kommer därför att byta ut alla mätare som riskerar att ha fabrikationsfelet, med start 7 januari. Preliminärt kan alla byten vara genomförda efter cirka 10 veckor.

Om du har en felaktig mätare

  • Du kommer att få ett sms med information om att mätaren behöver bytas ut.
  • Därefter får du ett sms med tid för mätarbyte när det blir aktuellt. Skulle tiden inte passa dig kan du enkelt boka om tiden med vår entreprenör Hydrostandard. Det står i sms:et hur du går till väga.
  • Om du har en avstängd mätare, som därmed inte skickar signaler om den faktiska vattenförbrukningen, får du en faktura som är baserad på tidigare förbrukning.
  • Det blir ingen extra kostnad för själva vattenmätarbytet, men förgävesbesök debiteras enligt gällande taxa. Därför är det viktigt att du bokar om tiden för mätarbytet om du inte har möjlighet att vara hemma den tid du har fått i sms:et.

Har du inte fått något sms eller brev från oss så har du inte heller en felaktig vattenmätare.

Vi hoppas att du har förståelse och beklagar om detta medför besvär för dig.

Har du några frågor, hör av dig till oss på telefon 0225-55 000.

Kontakta oss

När du kontaktar oss är det Säters kommuns kundtjänst som tar hand om dina frågor. Om du vill prata med en särskild person eller avdelning kan vi koppla dig vidare.

Öppettider

Måndag–fredag (lunchstängt 12.00 - 13.00): 08.00 - 16.15

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Mejla oss

Skicka ditt mejl till kommun@sater.se.

Ring oss

Prata med oss på tfn 0225-55 000.

Besök oss

Besök oss på Rådhuset, Åsgränd 2, Säter.