Hemsorterat i Säters kommun – bakgrund, system och pågående arbete
I Säters kommun pågår införandet av det nya systemet för fastighetsnära insamling, som vi kallar Hemsorterat. Syftet är att minska mängden restavfall, öka återvinningen och göra det enklare för invånarna att sortera sina sopor på ett korrekt sätt. Erfarenheter visar att mängden restavfall minskar mycket när det blir lättare att sortera sitt avfall. I Sverige är vi dåliga på att sortera ut framför allt papper- och plastförpackningar. Vi sorterade endast ut knappt 40 procent av de förpackningar som sattes på marknaden år 2023. Det är sämre än många EU-länder. Av de plastförpackningar som ändå samlades in så återvanns över 90 procent under 2023. För att höja återvinningen beslutade regeringen i juni 2022, att alla kommuner i Sverige senast den 1 januari 2027 måste ha system för att samla in förpackningar nära hushållen.
Storlekar på kärl och hämtningsintervaller
I Säters kommun har villor och fritidshus fått två nya kärl för plast- och pappersförpackningar, medan mat- och restavfallskärlen redan fanns sedan tidigare.
Kärlen för plast- och pappersförpackningar har storleken 240 liter, matavfallskärlen är 140 liter och restavfallskärl finns i storlekar från 140 liter till 370 liter, beroende på hushållens behov.
- Matavfall hämtas varannan vecka.
- Plast- och pappersförpackningar hämtas var sjätte vecka enligt ett rullande schema.
- Restavfall hämtas var sjätte vecka, vilket nog är den stora skillnaden för många hushåll som fått sitt restavfall hämtat varannan vecka eller var fjärde vecka innan.
Varför hämtning var sjätte vecka?
Även om taxan inte har höjts kan det kännas som att det blivit dyrare eftersom restavfallet hämtas var sjätte vecka. Samtidigt har hushållen fått två extra kärl för plast- och pappersförpackningar. Insamlingen av förpackningar finansieras av förpackningsindustrin genom ett bidrag till kommunen. Bidraget är en minsta nivå, väljer vi ett dyrare system så tas det ut på avfallstaxan.
Här är vad som gäller:
Avfallstaxan täcker kostnaden för all avfallshantering och är självkostnadsbaserad. Restavfallet hämtas var sjätte vecka för att ge plats åt sorteringen av plast- och pappersförpackningar vid fastigheten, och för att undvika dyra investeringar. Att köra flera turer, köpa nya bilar och byta ut kärl ökar kostnaderna och påverkar taxorna. Systemet bygger på att vi tillsammans minskar mängden felsorterat avfall, som tidigare hamnade i restavfallet.
Det kan kännas ovant och frustrerande när kärlet för restavfallet fylls snabbare. Systemet handlar inte om att minska servicen. Syftet med regeringsbeslutet är att göra det enklare för hushållen att göra sortera rätt. Restavfallet ska vara det allra sista som inte går att återvinna. Ju mer vi sorterar rätt, desto mindre restavfall blir kvar. Genom att sortera mer och minska restavfallet tillsammans (undviker vi att föroreningar sprids och att nya material bryts) sparar vi på vår jord. Om det restavfallskärl man har inte räcker till, finns möjlighet att byta till ett större kärl.
Om ditt kärl ändå fylls med restavfall betyder det att hushållet har avfall kvar som inte kan sorteras. Då behöver man betala mer för att bli av med det. Det handlar inte bara om att sortera rätt, utan också om att minska mängden avfall.
Att bränna restavfall är dyrt eftersom hela processen kräver stora resurser. Får kommunen mycket restavfall kommer det i slutändan att höja avfallstaxan. Därför behöver alla hjälpas åt att bli bättre på att sortera så att vi kan återvinna materialet i stället för att bränna upp det.
Varför ytterligare två separata kärl och inte flerfackskärl?
Det finns flera olika system för fastighetsnära insamling och olika kommuner i Sverige har gjort olika val. Det finns både för- och nackdelar med varje system.
De system som olika kommuner har valt mellan är till exempel:
- Separata kärl för varje typ av avfall (matavfall, restavfall, förpackningar).
- Fyrfackskärl, eller flerfackskärl (kärl som är uppdelad i flera fack för olika avfall, till exempel två kärl med fyra fack vardera för papper, plast, metall och restavfall).
- Tvåkärlssystem (Två kärl som kombinerar olika avfall)
Kommunfullmäktige i Säters kommun beslutade 2025-04-10 att tillföra två separata kärl för plast- och pappersförpackningar och inte välja ett system med så kallade flerfackskärl, av flera skäl:
- Ekonomi för invånarna: Med ett flerfackssystem skulle kommunen behöva upphandla ett annat system med andra sopbilar och personal som manuellt drar fram soptunnorna till bilen i stället för de sidlastande sopbilarna vi använder oss av i dag. Facken i flerfackskärlen är mindre och kräver oftare tömning än om man har separata kärl. Flerfackskärl skulle höja taxan med drygt 100 procent.
- Tillgängligheten: Lösningen med fyra fack fungerar sämre för dem som exempelvis sitter i rullstol och ska komma åt de innersta facken.
- Praktiskt: Kärlen med flera fack har visat sig vara svårare att tömma då det fastnar mycket i dem.
- Chaufförernas arbetsmiljö: Lösningen med fyra fack skulle påverka arbetsmiljön och bland annat återinföra en mängd lyft och att dra tunga kärl manuellt, som vi med åren lyckats jobba bort.
Genom att använda separata kärl får vi en lösning som är både flexibel, miljövänlig och kostnadseffektiv. Det ger mer service vid fastigheten med separata kärl för insamling av förpackningar, hög miljönytta och lägre kostnader än alternativ som flerfackskärl eller tätare hämtning av restavfall. På det sättet blir systemet bättre både för dig och för kommunen samtidigt som vi uppfyller regeringens krav på insamling av förpackningar nära bostaden.
Sms-information om vilka sopkärl som ska tömmas och när
För att underlätta för invånarna skickar kommunen sms kvällen innan tömning, där det står vilka kärl som ska tömmas och vilken dag. Den som är registrerad som kund och står för abonnemanget för sophämtning i Säters kommun får automatiskt ett sms.
Sms:et för sophämtning ska inte förväxlas med sms som kommer från kommunen när det gäller till exempel vattenläckor. För de sms:en gäller ett annat system, och det är inte bara kunder som får det sms:et utan de som bor i de fastigheter som drabbas.
Kan fler än en i hushållet få sms?
Flera invånare har efterfrågat att fler än en i hushållet ska kunna få sms, vilket i nuläget inte fungerar i systemet, men är något vi jobbar på att lösa så snart som möjligt. Scheman finns även på Mina sidor på kommunens webbplats och där kan vi lösa så att fler personer i hushållet kommer in på Mina sidor.
Kontrollera gärna att kommunen har rätt mobilnummer eller e-post registrerad på dig, logga in på Mina sidor på Säters kommuns webbplats.
Fel i sms:et
När det allra första sms:et skickades ut i för dem som skulle ha sophämtning i början av vecka 35 blev det tyvärr fel i informationen. Det stod att man skulle ställa ut kärlen för plastförpackningar och matavfall men även restavfall, vilket inte stämde. Felet berodde på en teknisk brist i systemet som vi inte kunde korrigera i efterhand. Vi beklagar detta och vill betona att sms:en framöver kommer att visa rätt information.
Synpunkter som har uppkommit
Några av de mest återkommande frågorna är:
Lukt och hygien:
Många är oroade för lukt, särskilt när restavfall ska hämtas var sjätte vecka. Det är främst kladdiga plastförpackningar eller blöjor i restavfallet som kan orsaka luktproblem.
Vi tipsar om det här:
- Släng till exempel blöjor i väl tillknutna påsar. Det kan lukta när du öppnar kärlen men de sluter så pass tätt att det inte luktar runt omkring dem. Använd dubbla påsar om det behövs.
- Skölj också gärna ur förpackningarna med överblivet eller kallt vatten. Förpackningarna behöver inte vara rena för att kunna återvinnas, du behöver inte diska dem, men skölj dem däremot för att undvika lukt, framför allt sommartid.
- Förvara gärna kärlen på en skuggig plats mellan hämtningarna och rengör dem då och då.
- Spreja gärna kanterna på kärlen med ättika, det tycker inte flugorna om.
Platsbrist:
En del tycker att fyra kärl tar för mycket plats på tomten. Lösningar som kommunen erbjuder är att dela kärl med en granne. Är ni minst tre hushåll som går ihop kan ni ha ett så kallat gemensamt hämtställe.
Kärlet för restavfall räcker inte till när tömningsintervallerna ändrats:
Införandet av var sjätte vecka tömning för restavfall kan ge en ökning av mängden restavfall som hämtas per period, jämfört med tidigare. Kommunen erbjuder större restavfallskärl om det behövs för att täcka hushållets behov.
Ekonomi:
Servicen kan upplevas sämre med hämtning av restavfall mer sällan än tidigare medan avgiften är densamma. Avfallstaxan är självkostnadsbaserad och att kostnaden för systemet ska täckas av de som betalar taxan. Om systemet blir dyrare för kommunen, exempelvis genom ökade krav på administration eller logistik, skulle det påverka taxan, annars inte.
Varför hade inte alla hushåll fått sina kärl senast vecka 35?
Kommunen gick ut med information om att kärlen för plast- och pappersförpackningar skulle levereras vecka 32–35 till dom som har en villa eller ett fritidshus. De flesta har fått sina kärl, men det återstår några hushåll som kommer få sina kärl levererade i början av vecka 36. Det beror främst på att vår leverantör av kärlen (Sansac) fick problem med ett fordon samt sjukdom hos deras personal. Vi beklagar förseningen men under vecka 36 kommer alltså alla småhushåll i Säters kommun kunna sortera förpackningar av plast och papper.
Delar du kärl med en granne eller lämnar ditt avfall vid ett gemensamt hämtställe?
Om du delar kärl med en granne, eller har ett så kallat gemensamt hämtställe (hette tidigare Ministation), där tre eller fler hushåll delar kärl, får du vänta tills senare i höst med att få kärl för plast- och pappersförpackningar. Vi kommer att informera om det senare.
Otydligt schema i brevet som skickades ut?
I samband med att det skickades ut ett brev i somras med exempel på ett nytt hämtningsschema har vi märkt att många undrar över hur veckorna räknas och vilken vecka som är vecka 1. Vecka 1 är den första veckan som du har sophämtning med de nya kärlen. Så här funkar det:
Du som har sophämtning ojämna veckor:
- Vecka 35 (från måndag 25 augusti) – Hämtning av matavfall och plastförpackningar
- Vecka 36 – Ingen hämtning av avfall
- Vecka 37 – Hämtning av matavfall och pappersförpackningar
- Vecka 38 – Ingen hämtning av avfall
- Vecka 39 – Hämtning av matavfall och restavfall
- … och så börjar det om igen.
Du som har sophämtning jämna veckor:
- Vecka 35 (från måndag 25 augusti) – ingen hämtning av avfall.
- Vecka 36 – Hämtning av matavfall och plastförpackningar
- Vecka 37 – Ingen hämtning av avfall
- Vecka 38 – Hämtning av matavfall och pappersförpackningar
- Vecka 39 – Ingen hämtning av avfall
- Vecka 40 – Hämtning av matavfall och restavfall
- … och så börjar det om igen.
Pågående arbete
Kommunen fortsätter att arbeta med nästa steg i Hemsorterat, insamlingslösningar för glas- och metallförpackningar. Här samarbetar Säters kommun med cirka 100 andra kommuner för att hitta ett effektivt och miljömässigt hållbart alternativ som fungerar för både hushåll och sophämtning. De befintliga återvinningsstationerna kommer successivt att ersättas men finns kvar minst under hela 2026, eventuellt längre beroende på vad vi kommer fram till.
Hur sorterar man?
Förpackningar innehåller värdefullt material. När du lämnar dem till återvinning återvinns de till nya produkter. Är du osäker på hur en förpacknings ska sorteras, använd sorteringsguiden på sopor.nu.
Komprimera mjukplasten med en Minimizer
Det finns en pryl som kallas Minimizer och som komprimerar mjukplast på ett effektivt sätt. Man sätter i en plastpåse i den och trycker i mjukplast. När påsen är full knyter man ihop den och lägger i kärlet för plastförpackningar. Kommunen har köpt in ett antal Minimizers som säljs till självkostnadspris (97 kronor) i receptionen i Rådhuset i Säter.