E-tjänster och förkortade handläggningstider för byggärenden
– Vi räknar med att kunna halvera handläggningstiden för nämndens ärenden, säger Östen Stenberg, ordförande för miljö- och byggnämnden i Säters kommun.
Bakgrunden till de förväntade minskade handläggningstiderna är ett nytt ärendehanteringssystem för byggrelaterade ärenden.
– Det blir ett lyft för medborgarna i Säters kommun, säger Östen.
Alicja Rasti är bygglovshandläggare och projektledare för införandet av det nya systemet.
– Det här kommer innebära många förbättringar för de som ska använda våra tjänster som till exempel bygglovsansökan.
– De sökande kommer kunna göra sin ansökan eller anmälan digitalt i e-tjänsten, och sedan kunna följa sitt ärende från start till slut.
Det finns även möjlighet att till exempel boka en mötestid i e-tjänsten.
– Vi kan mötas både fysiskt och digitalt, och vi kommer lägga ut bokningsbara mötestider löpande. Cirka en månad framåt, löpande, kommer det finnas bokningsbara tider, säger Alicja.
Det kommer också bli tydligare för de sökande vad kostnaden för ansökan eller anmäla innefattar.
– På fakturan kommer det vara specificerat de olika delarna av taxan som ingår i den sökandes avgift, säger Alicja.
Det nya ärendehanteringssystemet införs från och med den 6 oktober.
Arbetet med införandet har pågått sedan januari, och det har i huvudsak varit ett internt projekt som pågått samtidigt som ordinarie verksamhet pågått.
Nu flyttas handläggningen över till det nya systemet, och det kommer underlätta både för de sökande och de som handlägger.
– Det blir mer automatiserat, och systemet ger stöd för de sökande att lämna rätt uppgifter redan från början, vilket innebär att handläggningen kan börja direkt istället för att handläggarna behöver begära in kompletterande uppgifter, säger Alicja.
Även annat kommer att kunna ske digitalt, till exempel kommer viktiga beslut och till exempel remisser att skickas via digital brevlåda, till de som använder sig av det.
För de som av någon anledning inte kan använda de digitala tjänsterna kommer det även fortsättningsvis att gå att göra sina ärenden via blanketter, som man kan få via Säters kommuns kundtjänst.
För de som skickar in sina ärenden under tiden 1 oktober-6 oktober kommer det ske en fördröjning i när man får en bekräftelse på att ärendet kommit in till miljö- och byggnämnden, men det kommer inte påverka den totala handläggningstiden för dessa ärenden.
De som redan har ett ärende som håller på att handläggas får besked om ärendet flyttar in i det nya systemet, så att man då kan fortsätta följa sitt ärende där. Besked om detta kommer via meddelande i den nya E-tjänsten och som fysiskt brev. Vissa ärende som redan är i gång kommer dock inte flyttas in i den nya tjänsten, utan handläggningen slutförs som tidigare.
– På ett år har vi i dagsläget 300-400 ärenden, och med det nya ärendehanteringssystemet skapar vi en högre servicegrad och effektivitet. Jag hoppas att våra sökande kommer uppskatta de nya möjligheterna och att vi därmed ger ökade förutsättningar för utveckling och byggande i Säters kommun, säger Östen Stenberg.