Bemanningsenheten – en verksamhet i sociala sektorn

MLS
Marie-Louise Snell

Från och med 1januari i år så är Bemanningsenheten en fast verksamhet inom sociala sektorn. Annonsering efter en enhetschef för bemanningen har genomförts och efter intervjuer beslutades att Therese Fäldt, som varit enhetschef för Bemanningsenheten under projekttiden 2023-2024, fick tjänsten.

Varför en bemanningsenhet?

Under senaste åren så har personalförsörjningen blivit svårare och svårare och framför allt inför och under sommar och semestrar. Svårigheter med personalförsörjning kommer att fortsätta utifrån att andelen människor i arbetsför ålder minskar och vi är i ett läge då bristen på arbetskraft är tydlig.

Innan Bemanningsenheten startade var det chefer som rekryterade och bemannade. Under perioder kontaktades chefer, som då inte var i tjänst, även under kvällar och helger vilket inte varit en bra arbetsmiljö.

Fördelar som kommit med Bemanningsenhet är:

  • Rekrytering av vikarier sker via Bemanningsenheten – en väg in
  • Kompetensbaserad rekrytering
  • Vara en bättre arbetsgivare även för vikarierna
  • Följa lagar och avtal (LAS-företrädet)
  • Introduktionsutbildning sker på samma sätt med samma innehåll för samtliga
  • vikarier – basintroduktion.
  • m.

Kontakta oss

När du kontaktar oss är det Säters kommuns kundtjänst som tar hand om dina frågor. Om du vill prata med en särskild person eller avdelning kan vi koppla dig vidare.

Öppettider

Måndag–fredag (lunchstängt 12.00 - 13.00): 08.00 - 16.15

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Mejla oss

Skicka ditt mejl till kommun@sater.se.

Ring oss

Prata med oss på tfn 0225-55 000.

Besök oss

Besök oss på Rådhuset, Åsgränd 2, Säter.