Projektledning, påbyggnadsutbildning/steg 2, 11-12 mars

Den här kostnadsfria kursen erbjuds för företagare i projektet Lyftkraft 2.0. Genom projektet kan små och medelstora företag i Dalarna få stöd till att utbilda och kompetensutveckla sin personal. Läs mer om Lyftkraft 2.0 på Falun Borlänge-regionens webbplats.

Innehåll

Projektmetodik Steg 2 – Fokus på genomförandefasen

I dagens komplexa projektmiljöer är genomförandefasen avgörande för projektets framgång. Genomförandefasen ställer särskilda krav på styrning, uppföljning, resurshantering och hantering av förändringar. För att stärka förmågan att framgångsrikt leda projekt genom denna kritiska fas har vi utvecklat en fördjupningsutbildning, ”Projektmetodik Steg 2,” som bygger vidare på tidigare kunskaper som motsvarar ”Projektmetodik steg 1” och fokuserar på praktiska verktyg och metoder för genomförandet.

Kursmål

Efter genomgången utbildning kommer deltagarna att:

• Kunna välja och applicera lämpliga genomförandemodeller beroende på projektets karaktär
• Effektivt kunna styra och följa upp projektets framsteg samt bedöma projektets prestation framåt
• Ha praktiska verktyg för att hantera och implementera ändringar samt motverka scope creep
• Känna till metoder för att kontinuerligt identifiera och hantera risker under genomförandefasen
• Förstå hur de bäst resursplanerar och hanterar resursflaskhalsar under projektets gång
• Ha utvecklat strategier för att säkerställa tydlig och effektiv kommunikation med intressenter under genomförandet
• Kunna förbereda mottagarorganisationen för överlämning och följa upp projektets långsiktiga framgång

Kursinnehåll och upplägg

Utbildningen är uppbyggd på ett praktiskt och interaktivt sätt där deltagarna arbetar med ett sammanhängande projektcase genom hela kursen. Caset speglar verkliga utmaningar i genomförandefasen och ger deltagarna en möjlighet att tillämpa sina kunskaper i realistiska scenarier. Utbildningen varar i två dagar och innehåller följande moment:

Dag 1: Genomförandemodeller, styrning och prestation

  1. Diskutera och bedöma olika genomförandemodeller
    o Utforska och jämför olika genomförandemodeller, som exempelvis integrering av produktutvecklingsmodeller och hur de kan anpassas efter projektets behov.
  2. Styrning och uppföljning – Hur ligger vi till?
    o Träning på att analysera statusrapporter och följa upp projektets framsteg med verktyg som Earned Value Management.
  3. Bedömning av prestation framåt – Håller vi kursen?
    o Fokus på att analysera nyckeltal och prognostisera framtida projektprestationer för att säkerställa att projektet håller rätt kurs.
  4. Hantera och implementera ändringar, Scope creep
    o Praktiska övningar i att hantera förändringar under projektets gång och undvika ”scope creep”.
  5. Riskhantering under genomförandet
    o Kontinuerlig riskidentifiering och bedömning under genomförandefasen. Deltagarna får arbeta med riskhantering i praktiska case.

Dag 2: Resurshantering, överlämning och uppföljning

1. Resursplanering och resurshantering
o Effektiv resursplanering och omfördelning under genomförandefasen med fokus på att hantera flaskhalsar och optimera resursanvändning.
2. Kommunikationsstrategier under genomförandefasen
o Träning i att upprätthålla tydlig och effektiv kommunikation med intressenter under projektets gång, samt hantering av kommunikationsproblem.
3. Förberedelse av mottagande organisation för överlämning
o Övningar i att förbereda mottagarorganisationen inför överlämningen, med fokus på att säkerställa att rätt processer och rutiner är på plats.
4. Uppföljning efter överlämning och mätning av framgång
o Diskutera och träna på hur man mäter projektets framgång efter överlämningen, inklusive uppföljning av nyckelresultat och långsiktig implementering.

Praktisk information

När: 11-12 mars kl. 8-17

Var: digital lärarledd kurs

Anmälan

Anmäl dig senast 18 februari till Ann-Caroline via e-post ann-caroline.furst@fbregionen.se

I anmälan uppger du företagsnamn, antal deltagare samt utbildningens namn.

Om du inte tagit del av aktiviteter eller utbildningsinsatser inom projekt Lyftkraft 2.0 innan

Om du inte varit i kontakt med Lyftkraft 2.0 tidigare behöver du ta en kontakt med projektledaren i god tid innan kursen. Eftersom projektet finansieras av Europeiska Socialfonden (ESF) behöver du skriva under ett intyg om att ta emot detta kostnadsfria stöd. Företagare får ta del av kostnadsfria statliga utbildningsinsatser upp till ett visst värde därav behöver intyget skickas in.

Om det behövs, hjälper de dig med att fylla i ansökan.

Kontakt för utbildningen

Vid frågor vänligen kontakta projektledare Kathrine Abrahamsen på telefon 0243-24 80 56 eller via e-post kathrine.abrahamsen@fbregionen.se.
Eller Ann-Caroline Furst på telefon 0243-24 80 55 eller e-post ann-caroline.furst@fbregionen.se

Fler erbjudanden i projekt Lyftkraft 2.0

I projektet erbjuder vi även skräddarsydda utbildningar utifrån just ditt företagsspecifika behov.

Om ni har behov av att flera medarbetare genomgår en utbildning kan vi tillsammans med en utbildningsleverantör boka in en utbildning just för er. Projektet har också möjlighet att upphandla utbildning för nischade/specifika behov för enstaka medarbetare som genomförs på plats hos er eller hos utbildningsleverantör på annan ort.

Projektet kommer också kunna stödja företag som önskar jobba med sin kompetensförsörjningsstrategi och interkulturell dialog. Utbildningarna är helt eller delvis kostnadsfria och kan anpassas efter individernas och företagens behov. Företagen bibehåller sin konkurrenskraft och bidrar till en mer stabil och hållbar arbetsmarknad, till fördel för både befintlig personal och potentiella rekryteringar.

Läs mer om projektet på webbplatsen för Lyftkraft 2.0. 

Kontakta oss

När du kontaktar oss är det Säters kommuns kundtjänst som tar hand om dina frågor. Om du vill prata med en särskild person eller avdelning kan vi koppla dig vidare.

Öppettider

Måndag–fredag (lunchstängt 12.00 - 13.00): 08.00 - 16.15

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Mejla oss

Skicka ditt mejl till kommun@sater.se.

Ring oss

Prata med oss på tfn 0225-55 000.

Besök oss

Besök oss på Rådhuset, Åsgränd 2, Säter.