lördag 29 april 2017
Translate

Translate site

Till startsidan Till startsidan
Bild på kommunhuset, Rådhuset

Konsumentvägledning

Om du har en fråga om dina rättigheter som konsument kan du kostnadsfritt kontakta konsumentvägledaren i Säters kommun.

 

Tips för en lyckad julhandelPDF

 

Är du ny i Sverige kan du även läsa vidare här.länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster


Konsument är du när du som privatperson handlar varor eller tjänster av ett företag. Vi lämnar alltså inte råd när det gäller köp mellan privatpersoner eller köp mellan två företag.Som boende i Säter kan du få:

  • Information om dina rättigheter och skyldigheter som konsument utifrån det avtal du har ingått med ett företag
  • Vägledning i hur du gör en reklamation samt få råd om tvistprövningsinstanser för ditt ärende.
  • Råd inför vissa köp av varor och tjänster. Det kan exempelvis gälla råd inför köp av hantverkstjänst, val av elhandlare, val av telefonoperatör eller köp av bil hos bilhandlare

Två privatpersoner som hamnar i en tvist med varandra kan vända sig till en jurist/advokat för rådgivning. Samma sak gäller om två näringsidkare hamnar i en tvist.

Kontakt Konsumentvägledning

Johan Dahlin

Telefontid: onsdag - fredag kl. 07.30 - 08.30
Telefon: 0225-55 633

Mejla gärna om det är svårt att komma fram på telefonen.
E-post: johan.dahlin@kommun.sater.se

Du kan även lämna ett meddelande till växeln att du önskar bli uppringd. Växeln når du på telefon 0225-55 000.

Oberoende vägledning genom konsumentverket

Hallå konsumentlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Råd inför köp

Det lönar sig i längden att du tänker igenom vilka behov du har innan du köper eller beställer en vara. Ta dig tid att fundera över vad som är bästa köp för dig.

Bästa köp

  • Kan du hyra/låna eller köpa tillsammans med någon? Behöver du den här varan? Vilka behov har just du kring detta köp? Förklara det för säljaren.
  • Hur ska du sköta varan och vad kostar den?
  • Hur får du service på varan?
  • Måste säljaren skicka varan till andra sidan jorden för att få den åtgärdad och hur lång tid blir du utan varan?
  • Hur användarvänlig är varan? Prova hos säljaren.
  • Vilka mått ska varan ha?
  • Hur mycket energi drar varan? Vad blir driftskostnaden?
  • Får du en komplett utrustning för priset?
  • När ska du börja använda varan? Hur lång är leveranstiden?
  • Vilken ljudnivå har varan?
  • Täcker dina försäkringar varan?
  • Ingår installation av varan?
  • Hur får du hem varan? Ingår transportkostnaden?
  • Lämnar säljaren garanti?
  • Informera dig gärna hos flera säljare i olika butiker innan du slår till.


Skriftliga avtal - anlita hantverkare

Om du ska anlita fackman/hantverkare bör du alltid använda skriftligt avtal. Du finner skriftliga avtal på sidan Omboende.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Vara eller tjänst du inte beställt

Har du fått en bluffaktura? Det vill säga en faktura på en vara eller tjänst som du inte beställt. Betala inte. Du ska bara betala för varor och tjänster du uttryckligen har beställt.

Så här gör du för att bestrida en felaktig faktura.länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster


Frågor och svar, råd och klagomål

Frågor och svar Hallå konsumentöppnas i nytt fönster  

Så här klagar du - Konsumentverketlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster 


Sidan uppdaterad 2016-12-02 av Christina Mårts
Säters kommun
Rådhuset
783 27 Säter
Tel: 0225-55 000